Tartalom Előző Következő

DR. SZELECZKY ZOLTÁN, a környezetvédelmi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A környezetvédelmi bizottság 8 "igen", 1 "nem" szavazattal és 6 tartózkodással döntött úgy, hogy benyújtja a tisztelt Ház elé az önök előtt fekvő módosító javaslatát. Ez a módosító indítvány alapvetően eltér a fővárosi közgyűlés döntésén alapuló és a Kormány által benyújtott országgyűlési határozattervezettől, amennyiben nem tekinti eldöntöttnek a lágymányosi híd megépítését, hanem általában dél-budapesti hidakról szól. A bizottsági határozattervezet azt kívánja elérni, hogy részletes és a mai viszonyokra vonatkozó hatástanulmányok készüljenek el, és ezek ismeretében történjék meg a döntés a hidak helyét, méretét és a város közlekedési rendjében betöltött szerepét illetően. A bizottsági határozat három célt kíván elérni a hidak megépítésével. Először is: a pesti és budai közlekedés a Csepel-sziget érintetésével köttessék össze. Másodszor: a világkiállításra épüljenek meg a hidak, hiszen a világkiállítás közlekedési kapcsolatait meg kell teremteni. Harmadszor: a hidak megépülésével egyidőben, tehát már az első ütemben készüljön el a kétirányú villamospálya is Pest és Buda között. A továbbiakban annyiban módosít a bizottsági indítvány, hogy az eredeti költségvetési támogatás keretét megőrizve abból két Duna-hidat és a hozzájuk tartozó úthálózatot kívánja megépíteni, és ezt az összeget nem bontja le évekre. A bizottsági határozat támogatóit az a szándék vezette - amint azt képviselőtársaim közül az elmúlt vitákban többen már felszólalásukban hangsúlyozták-, hogy megakadályozzák a forgalom beterelését a Petőfi híd budai hídfőjéhez közeli és az expo területét is érintő területre, ugyanakkor azáltal, hogy Csepel-sziget északi részén vezetne át az új nyomvonal, az ott érintett területek felértékelődnek, előzetes becslések szerint mintegy 150-400 milliárd forint közötti értékkel, ami a költségvetés és az érintett önkormányzatok jelentős vagyonnövekedését és egy új városközpont kialakulását jelenthetné. Tisztelt Képviselőtársaim! Amint már említettem, a bizottsági tagoknak mintegy 40a tartózkodott a határozattervezet elfogadásakor. A tartózkodók elismerik az elvárások jogosságát egy ilyen jelentős objektum megépítésével kapcsolatban, nevezetesen, hogy egy részletes és teljes körű hatástanulmány figyelembevételével épüljenek meg a hidak, és már az első ütemben valósuljon meg a környezetkímélő tömegközlekedési eszköz, a villamos kiépülése. Ugyanakkor, amikor azt tekintik realitásnak, hogy a világkiállításra csak egy híd készülhet el, és ez az előkészítettségére való tekintettel a lágymányosi híd lehet, garanciát kívánnak beépíteni arra, hogy a villamos valóban elkészül az első ütemben, és hogy a második, délebbre fekvő híd valóban megépül a közeljövőben, amint az a fővárosi közgyűlés tavalyi május 16-i határozathozatalában is szerepel. A vitában részt vevő fővárosi önkormányzat és a Közlekedési Minisztérium képviselői ezeket a követelményeket megvalósíthatónak minősítették. Ezeket a garanciákat kívánná a határozattervezetbe beépíteni az én 5597-es számú módosító indítványom, melyet Török Ferenc képviselő úr indítványának B változatával együtt a bizottság támogatott. Nem támogatta viszont a bizottság Schiffer János képviselő úr módosító indítványát, minthogy az a fenti feltételek teljesítésére csak egy óhajt fejez ki, különösebb garancia megteremtése nélkül. Támogatta a bizottság a Csapody Miklós által benyújtott módosító javaslatot, minthogy az nyitva hagyja a lehetőséget több alternatíva közötti választásra. Azok a képviselőtársaim, akiknek javaslata beépült az önök előtt fekvő bizottsági módosító indítványba, a saját módosító indítványaikat természetesen visszavonták. Tisztelt Képviselőtársaim! Remélem, hogy ez a rövid összefoglaló segítségére lesz képviselőtársaimnak döntésük meghozatalánál. Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps.)