Tartalom Előző Következő

DR. KISS RÓBERT (SZDSZ): Szintén egy környezetvédelmi témájú javaslathoz szeretnék néhány szót szólni. Mondandómat egy sokat hangoztatott és már-már közhelyszerű megállapítással kezdem: hazánk közlekedésföldrajzi szempontból kedvező helyen fekszik. Hogy ez számunkra kedvező-e vagy sem, azon vitatkozhatunk, ám mint adottságot el kell fogadnunk. Rajtunk múlik, hogy lehetőségeinket hogyan használjuk ki, illetve, hogy közlekedési partnereinkkel milyen viszonyt alakítunk ki. Határozati javaslatom közlekedési problémáink egy részére ad megoldást. Kiindulópontom, hogy helyzetünkből adódóan elsősorban a nemzetközi kereskedelmet kiszolgáló közlekedési folyosók kapacitásgondjain és szolgáltatási színvonalán kell javítanunk. Kereskedelmi kapcsolatainkból, földrajzi fekvésünkből és politikai orientációnkból következően egy ilyen, a közlekedés kérdését átfogóan szabályozó szerződést elsőként az Európai Közösségekkel kell kötnünk. Miért tartom szükségesnek e szerződés megkötését? - Hazánk régen óhajtott gazdasági fejlődése, az Európai Közösséggel kötött társulási szerződésben szereplő vámhatárok lebontása, könnyen belátható módon, az üzleti és a kereskedelmi kapcsolatok bővülését fogja eredményezni, mely végső soron növekvő közlekedési igényeket szül majd. A térségünkben lejátszódott politikai változások, az újonnan alakult államok következtében is számítanunk kell további forgalmi igényekre. Ez adódhat egyrészről szomszédaink orientációváltásából, illetve az ottani bizonytalanságból fakadó forgalmi átterelődésből. Az igényeknek jobb elébe menni, mint elszenvedni káros következményüket. E bevezetés után már kimondhatom a kulcsszót, mely problémáink egyik forrása: a tranzitforgalom. Anélkül, hogy megismételném azokat a szempontokat, melyeket képviselőtársaim az útalapról szóló törvényjavaslat általános vitájában már elmondtak, a kombinált fuvarozással, a vasút és közút gazdasági és környezetvédelmi összehasonlításával, valamint a közúti tranzitforgalmi engedélyekkel és engedményekkel kapcsolatban, nem titkolom, hogy ezen kérdések kezelése a szerződés alapgondolata. Ezt megerősíti az a KHVM számítás is, mely szerint 1992 végére az 1987. évi közúti tranzitforgalom közel ötszörösére nő. Javaslatom szerint a megállapodás minden pontját a környezetvédelmi igényekkel összehangoltan kell megalkotni. A közlekedésről szóló szerződés mintájául szolgálhat az Európai Közösség és a korábbi Jugoszlávia által kötött megállapodás, mely szintén a Közösség egy, Görögország és Törökország számára létfontosságú helyen fekvő ország között hozott létre nemzetközi megállapodást a közlekedés területén. Nagyobbrészt ez biztosította a békebeli Jugoszlávia területén a tengelyirányú közlekedési infrastruktúra fejlődését. Hogyan? A szerződés, mely kölcsönös érdekekkel rendelkező felek között jött létre, alapvetően a finanszírozási forrásokra tartalmazott újszerű elemeket. Mivel az Európai Közösség érdeke, hogy könnyen és biztonságosan szállíthasson saját tagjai között és harmadik partnerei irányába, ennek pénzügyi terheit is részben hajlandó vállalni. Erre a lehetőségre kell építenünk. Elképzelésünk szerint a szerződés alapvető célja az lenne, hogy új, nagy kapacitású szállítási vonalak nyíljanak, olyanok, amelyek fajlagosan talán leginkább környezetbarátok. Ez már alternatív szállítási lehetőséget kínálna, s így megteremtődne a jogalap a nagyobb károkat okozó szállítási módok térben és időben való korlátozására. A környezetvédelmi bizottságba tartozó képviselőtársaimmal nemrégiben volt módunk megtekinteni a soproni terminál működését. Nem lebecsülve az elért eredményeket, úgy gondolom, hogy mi magunk is, az ország valamennyi állampolgára, így többek között a nemzetközi út mellett lakó tompaiak is, akkor aludhatunk nyugodtan, ha ezek a terminálok átfogó hálózatban kínálják szolgáltatásukat az ország déli és keleti határai mentén is. A vasút akkor tervezhet biztosan és hosszú távra, ha megfelelő számban megfelelő minőségű vasúti kocsi áll rendelkezésre, és a kereskedelemben oly fontos menetrendet nem kell hetente pályakarbantartási munkák miatt felrúgnia. Mindezt csak oly módon látjuk megvalósíthatónak, ha végre forrást sikerül biztosítanunk a vasúti és a vízi szállítás fejlesztéséhez is. (10.20) Felhívnám képviselőtársaim figyelmét, hogy az önök előtt fekvő javaslat hosszas vajúdás után született meg, túlélve több szakértői egyeztetést, és magába foglalva minden koherens módon beilleszthető változtatási javaslatot. Úgy gondolom, hogy a vázolt probléma megoldásra érett. Remélem, hogy egy ilyen javaslat a tisztelt Ház napirendjére kerül, és továbbcsiszolódva vezérfonalául szolgál egy korszerű közlekedési infrastruktúra alapjait biztosító szerződés megalkotásához, és egyben hozzájárul ahhoz, hogy az európai közösségekhez való csatlakozásunk, valamint saját környezet- és egészségvédelmünk érdekében nagy lépést tehessünk. Köszönöm képviselőtársaim figyelmét és nagy számát, és kérem, hogy javaslatom napirendre tűzését és sürgős tárgyalását támogatni szíveskedjenek. Köszönöm. (Taps a bal oldalon.)