Tartalom Előző Következő

DR. ISÉPY TAMÁS igazságügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Elöljáróban hadd mondjak annyit, hogy a szakcsoport, ez az állami irányítású tervgazdaságban egy szűk körben megengedett magánvállalkozásnak volt az egyik szervezeti formája, de a felelősség jogképességi szabályai nem felelnek meg a piacgazdaságban működő gazdálkodó szervezetekkel szembeni követelményeknek, és ezért került sor, illetve kerül sor az év végével ennek a szervezeti formának a megszüntetésére. Most azért tessenek különböztetni szövetkezeti tulajdon és állami tulajdon között, tehát szövetkezeti törvény és az állami gazdaságok privatizációja között. Ugyanis a szövetkezetek mellett működő mezőgazdasági szakcsoportok tagjainak az 1992. évi II. törvény, az úgynevezett átmeneti törvény, vételi jogot ad, tehát a szövetkezetek tulajdonában álló, de a szakcsoporti tagok által legalább öt éve használt termőföldre nézve viszont forgalmi ár mellett gyakorolhatják a vételi jogot. Tehát nem ingyenben kapják a megszűnő szakcsoport tagjai a földet, hanem vételi jog alapján, forgalmi ár kifizetése mellett szerezhetik meg az adott feltételek mellett a szövetkezet tulajdonában álló földet. Most ez összhangban áll azzal az elvvel, hogy a ma működő mezőgazdasági szövetkezetek termőföldje teljes mértékben magántulajdonba kerül, hiszen ez volt a szövetkezeti és az átmeneti törvénynek a célja, mert ez segíti elő a tagi magángazdaságra épülő szövetkezeteknek a kialakulását. Az állami gazdaságokra és az állami gazdaságok termőföldjeire azonban nyilván más az elképzelés. Az állami vagyon privatizációja során kerülhet az átalakulással létrejövő társaságok tulajdonába. Nyilvánvaló, hogy a teljes földvagyon nem osztható meg az alkalmazottak között, és az állami gazdaságoknak is az érvényben lévő törvények szerint egyszer helyt kell állniuk a kárpótlási törvény szerinti árverési kötelezettségnek és az árveréssel történő földkijelölésnek, és ezen túlmenően az állami gazdaságok alkalmazottai is részesülnek a személyenként képzendő 20 aranykoronás földalapból, amire szintén a kárpótlási törvény biztosított lehetőséget. Mivel azonban az állami gazdaságok földje nem kerülhet teljes egészében kiosztásra, így értelemszerűen nem indokolt az sem, hogy ezek mellett a gazdaságok mellett működő szakcsoportok tagjai a kárpótlási árverésen történő kijelölést megelőzően vételi joghoz jussanak. A szakcsoporti tagok azonban nem vesztik el a haszonbérlői jogaikat, a gazdálkodásuk feltételei tehát biztosítottak, csupán vételi jogot nem szerezhetnek az állami gazdaság tulajdonában lévő és privatizálásra kerülő termőföld vonatkozásában. Most az állami gazdaságoknak a társasággá alakítása - a benyújtott privatizációs törvénycsomag elfogadása esetén - az év végére történik, tehát egybeesik a szakcsoportok megszűnésére, a szakcsoportra vonatkozó jogszabályok hatályon kívül helyezésének az időpontjával. Ha viszont az átalakulási határidő meghosszabbodna, akkor nyilván a Kormánynak gondoskodnia kell és gondoskodni is fog az állami gazdaságok mellett működő szakcsoportokra vonatkozó átmeneti szabályoknak a megalkotásával. Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps.)