Tartalom Előző Következő

DR. VASTAGH PÁL (MSZP): Köszönöm, Elnök Úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon röviden kívánok a törvényjavaslat kapcsán hozzászólni. Tulajdonképpen a pénzügyminiszter úr expozéjában vázolta azt a jogi helyzetet, ami kialakult. Gyakorlatilag az ÁSZ az elszámolásra kötelezett társadalmi szervezetek közül hatnak elfogadta és hitelesnek minősítette az elszámolását. Ugyanakkor a törvény olyan súlyos alapjog-korlátozást tartalmaz, mint az elidegenítési és terhelési tilalom kimondása meghatározott vagyontárgyakra. A hivatkozott alkotmánybírósági határozat többet és bővebben beszél erről a problémáról és az alkotmánybírósági határozat álláspontja az, és ez egyben az Alkotmánybíróság állandó gyakorlatában is tükröződik, hogy az alapjog tartalmának korlátozása alkotmányellenes, ha a korlátozás nem elkerülhetetlenül szükséges és nem arányos mértékű. Az elidegenítési és terhelési tilalom ezen szervezetek esetében 1991 eleje óta fennáll. A szóban forgó javaslat ezt az időpontot maximum 1992. december 31-éig tartja fenn, illetőleg addig a pontig, amíg az Országgyűlés magáról a számvevőszéki jelentésről nem dönt. (17.40) Ezt sérelmesnek találjuk, és elsősorban azt kérjük a Háztól, hogy miután valóban súlyos alapjog-korlátozásról van szó, ezt a napirendet minél hamarabb tűzze megvitatásra. Amennyiben ez nem illeszthető be az Országgyűlés munkarendjébe - közismert nehézségek miatt -, akkor pedig azon vagyontárgyak esetében, amelyekre az elidegenítési és terhelési tilalom vonatkozik, miután az Állami Számvevőszék hitelesként ismerte el ezen szervezetek elszámolását, szüntesse meg az elidegenítési és terhelési tilalmat. Gyakorlatilag a módosító indítvány tartalma is megegyezik a jelen hozzászólásban elmondottakkal. Tehát a korlátozás nemcsak időbeli, meghatározott időbeli intervallumon keresztül kell, hogy érvényesüljön, vagy meghatározott időpont, időhatár megjelölésével alkotmányos, hanem az alkotmányossági problémák akkor is fennállnak, ha ez a korlátozás időn túli, ha ennek a korlátozásnak nincs meg az alapja, ha ez a korlátozás nem elkerülhetetlenül szükséges és nem arányos mértékű. Mivel az Állami Számvevőszék a jelentésben szereplő szervek esetében tulajdonképpen hitelesnek minősítette az elszámolást, ezért álláspontunk szerint az elidegenítési és terhelési tilalom fönntartása, további fönntartása, még ha ez most már határozott időponthoz kötődik, ebben az esetben sem áll összhangban az Alkotmánybíróság határozatával. Köszönöm. (Taps.)