Tartalom Előző Következő

DR. SCHAMSCHULA GYÖRGY munkaügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Parlament 1991. július 12-én elfogadta a szakszervezeti vagyon védelméről, a munkavállalók szervezkedési és szervezeteik működési esélyegyenlőségéről szóló 91. évi XXVIII. törvényt, melynek elsődleges célja a szakszervezetek tulajdonában és használatában lévő vagyontömeg felmérése, és rendeltetésének meghatározásáig a megfelelő biztosítása volt. Egyben megállapította az átmeneti időszakra a vagyonkezelés feltételeit, meghatározta továbbá az ideiglenes vagyonmegosztás alapjául szolgáló szakszervezeti választások határidejét. A vagyonkezelő szervezet működési feltételeit illetően a törvényt utóbb az 1991. évi LXVI. törvény módosította. Ismert, hogy a törvény ténylegesen nem hatályosult. A vagyonelszámolást nem nyújtották be az arra kötelezett szakszervezetek, a törvény egyes rendelkezései alkotmányellenességének megállapítását indítványozták az Alkotmánybíróságnál, a novemberi VIKSZ-re vonatkozó törvénymódosítás sem változtatott érdemben a helyzeten. Mindezekre tekintettel a Kormány és a szakszervezetek között folyamatos tárgyalások során - miután nyilvánvalóvá vált, hogy a szakszervezeti választásokra a törvényben megjelölt határidőig reálisan nem kerül sor -, 1992. március 10-én konszenzus született a szakszervezeti választások elhalasztását illetően. Valamennyi résztvevő szakszervezet az október 1. és november 30-a közötti időpontot támogatta. A törvény ilyen értelmű módosítására irányuló jogalkotási munka elkezdődött és a törvényjavaslat-tervezetről előterjesztést nyújtottunk be a Kormányhoz. A törvényjavaslat a megállapodásnak megfelelően módosítja a választás időpontját - a 10. § (1) bekezdésben -, továbbá a szakszervezeti vagyon használatának ideiglenes megosztásáról rendelkező törvény megalkotására határidőt tűz, amely alkotmányossági szempontból indokolt, a tulajdonnal való rendelkezés határidő nélküli korlátozása ugyanis alappal kifogásolható. Ezt követően a szakszervezetek visszavonták egyetértésüket a módosítás tartalma tekintetében, de a május 22-i egyeztetésen ismét elfogadták a Kormány által már benyújtott törvényjavaslatban a választásokra megjelölt időpontokat azzal, hogy helyesnek tartanák, ha a végleges határidőt a szakszervezetek közötti választásokról szóló törvény határozná meg. A szakszervezeti vagyon ideiglenes megosztására vonatkozó rendelkezés elhagyását javasolták. Időközben az Alkotmánybíróság április 30-án közzétett határozatában állást foglalt a törvénnyel kapcsolatban benyújtott alkotmányossági indítvány ügyében. A határozat a VIKSZ-re vonatkozó két rendelkezés alkotmányellenességét állapította meg, és azokat június 30-i hatállyal megsemmisítette. Ezért a törvény érintett rendelkezéseit pótolni kell. Az alkotmánybírósági határozat miatt szükséges törvénymódosítással a Kormány már benyújtott és a választások halasztására vonatkozó törvényjavaslatának kiegészítését, annak visszavonása mellett, figyelemmel az újabb kormány-előterjesztés és a parlamenti ülésszak tartamára, a határidőn belül reálisan nem lehetne megoldani. Ezért a Kormány támogatja azt a megoldást, hogy a törvényjavaslat egyéni képviselői módosító indítvány alapján egészüljön ki az alkotmánybírósági határozat szerint szükséges módosításokkal a törvény 7. § (2) bekezdés b) pontját és a 9. §-ának (1) bekezdését illetően. Tóth Tihamér képviselőtársam vállalta a törvényhez a módosító javaslat beterjesztését. Kérem a tisztelt Házat, hogy a törvényjavaslatot vitassa meg és iktassa a törvények sorába. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)