Tartalom Előző Következő

VARGA MIHÁLY (FIDESZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Urak! A Magyar Közlöny 51. számában a következő rendelkezés látott napvilágot Kádár Béla és Kupa Mihály aláírásaival. Idézem: "Új, 2500-3500 kg össztömegű, 4616, 4620, 4923, 5368, 5373, 6269 mm hosszúságú, 1925, 2176 mm szélességű, 2835 vagy 3570 mm tengelytávú áruszállító gépjármű plató nélkül vagy platós, illetve karosszériával (zárt kocsiszekrénnyel) ellátott kivitelben, ez utóbbi esetben raktér ablakkal vagy ablak nélkül, 1950-2000 cm3-es benzinüzemű vagy 2496 cm3-es dízelmotorral szerelve, hátsókerék-meghajtással, vámtétele nulla százalék. Más áruszállító jármű vámtétele 18%." Eddig az idézet. A precíz gépkönyvleírás alapján fontos műszaki paraméterekkel körülhatárolt, nulla százalékos vámtételre megszabott adatok kizárólag egy konkrét termékre vonatkoznak. A rendelet további furcsasága, hogy bár május 19-ére datált, visszamenőleges hatállyal április 1-től kezdődően kell alkalmazni. Véleményem szerint a rendelet példátlan diszkriminációt eredményez, amely ellentétes a Magyar Köztársaság Alkotmányával is. A versenysemlegesség elvének megsértésével a magyar Kormány olyan intézkedést hozott, amely joggal váltotta ki a nyugati gépjárműgyártó vállalatok felháborodását és tiltakozását. Több nyugati importőr vélte úgy, hogy az intézkedéssel a magyar Kormány veszélyezteti és időben kitolja csatlakozását az Európai Közösséghez. Hadd idézzem Enrico Ferraronak, a Fiat egyik vezetőjének nyilatkozatát. "Amit a Ford-vámüggyel kapcsolatban tett a magyar Kormány, az nem jó névjegy ahhoz, hogy Budapest csatlakozzon a Közös Piachoz, később pedig az EKA teljes jogú tagja legyen." Az ügy különös vonatkozása, hogy Kupa pénzügyminiszter úr, aki eddig az adó- és vámbevételek szigorú behajtójának mutatkozott, ebben az esetben könnyedén lemondott a várható költségvetési bevételről. (15.00) Kérdéseim az üggyel kapcsolatban a következők: Nem gondolja-e úgy a külgazdasági tárca vezetője, hogy diszkriminatív intézkedésével sérti a versenysemlegesség elvét, és felesleges nehézségeket okoz Magyarország Közös Piachoz való csatlakozásában? Másodszor: mi indokolta azt, hogy a pénzügyminiszter - figyelembe véve a költségvetés tetemes hiányát is - lemondjon erről a bevételről? És végül, harmadsorban: továbbra is fenn kívánja-e tartani a magyar Kormány ezt az alkotmányellenes és törvénysértő rendelkezést? Tisztelettel várom válaszuk. (Taps a bal oldalon.)