Tartalom Előző Következő

DR. KÁDÁR BÉLA, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Bár az interpellációt a pénzügyminiszterhez és a nemzetközi gazdasági kapcsolatok miniszteréhez intézték, s valóban, a kérdéses rendeletet a két miniszter együtt hozta meg, hangsúlyozni szeretném, hogy a döntés meghozatalával valamennyi érintett minisztérium egyetértett+ (Közbeszólás a FIDESZ soraiból: Még rosszabb!) - beleértve az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumot és a Külügyminisztériumot is. Az interpellációt - ismerve a FIDESZ és Varga képviselő úr személyem iránt már régóta megmutatott őszinte érdeklődését+ (Derültség.)+ - én válaszolom meg. Hiszen, ha kételyem lett volna, akkor az előbbi közbekiáltások, a megszólalásom előtti közbekiáltások, hogy "Mondjon le!", kifejezik a FIDESZ tárcával kapcsolatos magatartásának lényegét. (Mádi László: Tárgyra! Dr. Kövér László: A lényegről! - Derültség. - Közbeszólások a jobb oldalról: Ez a lényeg!) Kétlem, hogy Kövér képviselő úrnak nagyon széles ismeretei vannak bármilyen külgazdasági probléma lényegéről+ (Derültség a jobb oldalon. - Dr. Kövér László: Ezért szeretném meghallgatni.) +, de ha ezeket a kételyeket el akarja oszlatni, bármikor hajlandó vagyok nyilvános vitában leülni vele. (Derültség a jobb oldalon. - Dr. Kövér László: Nagyon megköszönném!) Az intézkedés a szélesebb körű magyar gazdaságpolitika része. E gazdaságpolitika alapvető célja, hogy a Kormány a rendelkezésére álló minden eszközzel segítse elő a munkahelyek teremtését, korszerű technológiák, korszerű szakmai kultúrák beáramlását az országba, a magyar gazdaság bekapcsolódását a nemzetközi gazdasági együttműködési rendszerbe+ (Zaj, közbeszólások a jobb oldalon.)+, a jövedelemtermelő képesség általános erősítését. Enélkül, külső erőforrások nélkül - amelynek jelentőségét egyébként éppen liberális pártoknak kellene ismerni, amennyiben gazdasági filozófiájukhoz ragaszkodnak és nem politikai-taktikai kérdésekhez - ez a megállapodás tükrözte. A magyar társadalom előtt nem vitatott, hogy külső erőforrások nélkül az átalakulás folyamata sokkal fájdalmasabb, sokkal nagyobb társadalmi áldozatokkal, költségekkel járna együtt. (Rockenbauer Zoltán: Mellébeszél!) Az intézkedésekkel egyben elő kívántuk segíteni azt is, hogy a magyar kisvállalkozók kedvező feltételek mellett juthassanak a tevékenységük gyakorlásához szükséges eszközökhöz. A szóban forgó intézkedés elsődleges kedvezményezettje a Ford gépkocsigyár, illetve az általa előállított Ford Transit kisteherautó. A Ford által Székesfehérváron létesített gyár minden szempontból megfelel a fentiekben ismertetett fő gazdaságpolitikai követelményeknek. Egy, a gazdasági válságnak különösen erősen kitett térségben - ahol egyébként, Székesfehérvár városában, önkormányzatában liberális erők jutottak túlsúlyra - világszínvonalú, csúcstechnológiát képviselő gyártás valósul meg. Eddig körülbelül 83 millió dollár értékben eszközölt befektetést a Ford, és három héttel ezelőtt jelentette be az elnök egy további 18 millió dolláros beruházási program beindítását. Ezzel a befektetéssel már most közel 200, másfél éven belül 285 és 1996-ig 500 embernek teremtenek munkahelyet és egzisztenciát. Ez azonban csak a kapcsolat kezdete: a Ford vezetőinek kijelentései szerint, ha elégedettek a magyarországi működési feltételekkel, akkor újabb, több száz munkahelyet teremtő beruházás lehetőségét fontolják. A Ford Amerika harmadik legnagyobb vállalati csoportja, önmagában is egy gazdasági világbirodalom. Külföldi beruházásai, döntései iránymutatók az amerikai kis- és középbefektetőknek, akik kedvező tapasztalatok esetén követik a Fordot Székesfehérvárra és Magyarországra. A fentiekben elmondottak bizonyos fokig megvilágítják, hogy a szóban forgó megállapodást letárgyalók és a döntéshozók milyen motívumok, megfontolások alapján cselekedtek. Ezek a motívumok emelt fővel vállalhatók mind a magyar Parlamentben, mind az ország előtt. Ami a bírált intézkedés formáját és nemzetközi összefüggéseit illeti, legyen szabad megjegyeznem az alábbiakat: A vámtarifák módosítása - akár a vámtételek változtatása, akár a termékek részletezése útján - mindenütt, így Magyarországon is, bevett gyakorlat. Hasonló részletességű termékspecifikáció - a magyar kereskedelmi vámtarifánál és a járműveknél maradva - más vámtarifaszámoknál is előfordul. Megjegyzem, hogy a vitatott tétel+ (Közbeszólás a FIDESZ soraiból: Idő!)+ a gépjármű és ezen belül a haszongépjármű-piac egy szűk szegmensét képviseli csak. Az 1991- es statisztikák szerint az adott kategóriában 448 darab benzinüzemű és 883 darab dízelüzemű kistehergépkocsit hoztunk be összesen 7 millió dollár értékben - ami az elmúlt évi magyar importnak 0,6 ezrelékét tette ki. Ennyit a balhé nagyságrendjéről+ (Derültség a jobb oldalon.) A képviselő úr által kifogásolt új vámtarifaszám alá eső termékek behozatalánál is a legnagyobb kedvezmény elve érvényesül: tehát bármely importőr, bármely relációból, bármely gyártótól származó, a specifikációnak megfelelő áruszállító járművet vámmentesen hozhat be. Mivel az új alszámhoz kapcsolódó vámtétel a korábbinál alacsonyabb, a változtatás egyetlen külföldi partner számára sem jelent pótlólagos importterhet a megelőző helyzethez képest. Csak úgy, a tisztelt Országgyűlés tájékoztatására: olyan híresztelések is szolgáltak az intézkedés bírálatának alapjául, hogy netántán a Kormány 18%-kal emelte a vámtételeket minden más+ (Az elnök csenget.)+ minden más alváz számára.