Tartalom Előző Következő

VARGA MIHÁLY (FIDESZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Urak, bár Kupa Mihály pénzügyminiszter úr ezúttal néma maradt. (Derültség, zaj.) Tisztelt Miniszter Úr! Elöljáróban engedjen meg egy megjegyzést, ön is egy ilyen kis rövid felvezetővel kezdte a válaszát. Én egyrészt szomorú vagyok, másrészt viszont örülök. Szomorú vagyok azért, mert miniszter úr továbbra is a politikai érveivel és a hangerejével próbálja meggyőzni a vitapartnerét akár egy szakmai kérdésben is+ (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Nem jól hallottad!)+, viszont örülök annak, hogy amit Békéscsaba óta nélkülöznünk kellett, egy magabiztos külgazdasági tárcavezetőt látunk újra a tisztelt Házban. (Derültség.) Nos, ezek után engedje meg, hogy én a konkrét kérdéssel is foglalkozzam, ne csak ezekkel a mellékzöngékkel. És ha már Békéscsabát említettem, azért egy pillanatra még hadd térjek vissza+ (Derültség. - Közbeszólások: Halljuk!)+, mert ez még elvarratlan szál maradt azóta. Ott a miniszter úr egy nyilatkozatában említette, hogy a FIDESZ gazdasági kérdésekkel foglalkozó képviselői a marxista egyetemen szerezték a végzettségüket. (Zaj. - Közbekiáltás a KDNP soraiból: Ott bizony!) Tisztelt képviselőtársamat megkérdezném, hogy az elmúlt 40 évben vajon hol lehetett közgazdasági végzettséget szerezni? Önök, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, akik közgazdasági kérdésekkel foglalkoznak, vajon hol szerezték a doktori címüket esetleg+ (Zaj, derültség.)+, de ez nem tartozik a témához. (Zaj, mozgás. Közbeszólás: Ellenállók voltak+) Tehát először a témáról. Tisztelt Miniszter Úr! Nekem nem egy konkrét céggel volt problémám, ha az a cég a tiranai traktorgyár lett volna, én akkor is kifogásoltam volna ezt az eljárást. Nekem magával az eljárással van problémám. És ha már a mi véleményünket nem fogadja el miniszter úr, hadd idézzek négy véleményt másoktól. Az Opel cég egyik igazgatója nemrégiben kereste fel - a miniszterelnök úr tudja - a szentgotthárdi üzemet, na most, ennek az üzemnek az egyik igazgatója mondta a következőt: "Az ilyenfajta megkülönböztetés bizonytalanságot szül. Félek, precedenst teremt, méghozzá negatívat a külföldi befektetők körében." Financial Times, bár itt népszerűtlen erre hivatkozni, de azért hadd idézzem ezt az újságot: "A szabályellenes kereskedelmet felpanaszoló vádak rosszkor jönnek Magyarországnak, hiszen az EK-országok még nem ratifikálták a társulási szerződést." (Zaj. - Dr. Fodor András Attila: A vádak jönnek, nem a tények!) Na most, hadd idézzek egy másik véleményt, ezt pedig a már említett Fiat- vezetőtől. Ő azt mondja: "Ezzel végképp nevetségessé teszik magukat a budapesti vezetők." És hogy kormányberkekben maradjak, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságától is hadd idézzek egy véleményt: "A vámtisztviselők szerint ugyanakkor alkotmány- és törvényellenes lenne visszamenőleg érvényesíteni az ügyfelet negatívan érintő utasításokat." Tehát - tisztelt miniszter úr - ez nemcsak az én véleményem, hanem ezek szerint többeké is, és most hadd idézzek még egy pár dolgot, vagy hadd utaljak egy pár dologra, amire ön a hosszú válaszában kitért. (Király B. Izabella: Idő!) Elsőként azt említeném meg, hogy a Ford nemcsak ezt az egy kedvezményt kapta - tisztelt képviselőtársaim -, elég jó patrónusokkal rendelkezik az NGKM-nél, 10 éves adókedvezményt kapott a beruházása után, mellé persze az olcsó magyar munkaerőt, és természetesen kapott még egy szerződést a Belügyminisztériumtól, amely július 5-én vett át 600 darab Ford gépjárművet a minisztérium részére, majd kötöttek egy ötéves szerződést 3500 Ford gépjármű átvételéről, a következő öt évben. Ez a mennyiség egy kisebb importőr cégnek mondjuk az egész éves kvótáját teszi ki. Én kifogásoltam+ (Az elnök csenget. - Közbeszólás: Idő van!)+ Igyekszem betartani, elnök úr, de a miniszter úr válasza is némileg hosszabb volt. (Zaj.) Én igyekeztem azt itt kihangsúlyozni a kérdésemben, hogy ez egy alkotmányellenes és törvénysértő rendelkezés. Sérti a Magyar Köztársaság Alkotmányának 9. § (2) bekezdését, és sérti a versenytörvényt is, amely kimondja, hogy a minisztériumnak a versenyt korlátozó lépése előtt egyeztetni kell a Versenyhivatallal. Ez a lépés nem történt meg, mint ahogy erről a Versenyhivatal elnöke nyilatkozott. Ötszáz embernek lesz munkahelye, bár most még csak kétszázvalahánynak van, ez mindenképpen tiszteletreméltó. Valószínű, hogy azok a cégek, amelyeket most hátrányosan érint ez a rendelkezés, akiknek 18%-os vámmal kell majd behozni a kocsijukat, azok is jó néhány száz, jó néhány ezer munkahelyet teremtettek a szervizhálózat bővítésével, az üzlethálózat kialakításával Magyarországon. És reméljük, hogy ez majd hozzájárul az 520 ezer munkanélküli számának lefaragásához. Az, hogy a Fordot hányan követik, az valóban egy fontos kérdés, ebben egyetértek miniszter úrral, de az is nagyon fontos kérdés szerintem, hogy hány olyan cég nem fog bejönni ezután Magyarországra, amely pont az ilyen diszkriminatív és versenysemlegességet sértő rendelkezések miatt nem jön Magyarországra. (Közbeszólás az ellenzék soraiból: Úgy van!) Befejezem, Elnök Úr: Én ebben a Házban úgy gondoltam, hogy a +90-es választások után vége van annak a gyakorlatnak, hogy egyes kormánytisztviselők íróasztal mögött, egyéni ambíciók, szubjektív megítélések alapján osztogatnak a gazdasági szereplőknek kegyeket. Úgy látszik, hogy ez a korszak még nem ért véget a magyar gazdaság történetében. Példa rá ez az intézkedés. Arra kérem tisztelt képviselőtársaimat, mivel az 1990-es választások során valamennyi parlamenti párt egyetértett abban, hogy ezt a rendszert meg kell szüntetnünk, fel kell számolnunk ezt az eljárást (Az elnök csenget.), ne fogadják el a miniszter úr válaszát. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a bal oldalon.)