Tartalom Előző Következő

DR. WEKLER FERENC (SZDSZ): Tisztelt Ház! Én sem a tegnapi vitát szeretném folytatni. Azzal a szándékkal kértem ma napirend előtti hozzászólást, hogy olyan témakörben is beszélgessünk, olyan dolgokról is beszélgessünk ebben a Házban, amely a társadalom mindennapi életével függ össze, és ne csak feleresztett léggömböket próbáljunk pukkasztani a politikai közvélemény számára. Arra szeretném emlékeztetni a tisztelt Házat, hogy szeptember 1-je van. Szeptember 1-je, ami Magyarországon hagyományosan a tanévkezdésnek a napja. Szeptember 1-je, amikor sok ezer gyerek megkezdi általános iskolai tanulmányait; és köztük van az én kisfiam is, aki ma az ötödik osztályt kezdte meg a mecseknádasdi általános iskolában. (Taps. Közbeszólások a jobb oldalról: Bravó! Gratulálunk.) Köszönöm szépen. Gondolom, hogy nagyon sokan vannak itt a képviselők között, akiknek a gyereke szintén általános iskolás, aki szintén ma kezdte meg az iskolát, és akik ismerik azokat a gondokat, azokat a problémákat és azokat az örömöket, amikkel az iskolakezdés jár. Tudják azt, hogy a gyerekek az elmúlt napokban már készültek az iskolába, tudják azt, hogy a tankönyveket megvásárolták, csomagolták, mutogatták a kistestvéreiknek, és várták, hogy újra találkozzanak a barátaikkal az iskolában. Mecseknádasdon a szülőket más hírek is elérték. Elérte az a hír az ötödik osztály szülőit, hogy a három eddigi osztály közül a következő tanévben - mármint most szeptember 1-jétől - már csak kettő fog működni, mert összevonják az iskolában az osztályokat, a nyáron néhány pedagógus nyugdíjba ment, néhányan elhagyták az iskolát, helyükre nem fognak újakat felvenni, mert az összevonás gazdaságosabbá teszi az iskola működését. Ez nálunk, a községben nem okoz problémát, nem okoz még igazi problémát, bár az oktatás minőségének a rovására megy. De azokon a településeken, ahol szintén összevonásokra kerül sor, ott, ahol ennek következtében nagyon nagy létszámú osztályok alakulhatnak ki, ez a dolog már nagyobb feszültséget fog teremteni, ez az oktatás minőségének a rovására mehet. Az általam jelzett példa nem azért citáltatott, hogy a mecseknádasdi dolgokról beszéljek, hanem azért, hogy ezen keresztül világítsak rá, mit jelent a települések számára az, hogy az elmúlt két évben nem kapták meg azt a fejkvótát, azt a pénzmennyiséget, amely lehetővé tette volna számukra, hogy finanszírozzák a közoktatásnak a költségeit. És olvasva a kormányzat '93-as évi költségvetési irányelveit, a helyzet nem fog változni. A helyzet, a rossz gazdasági helyzet, az iskolafenntartók rossz anyagi helyzete a jövőben még inkább romlani fog. Az irányelvek szerint a kormányzat nem tervezi, hogy a korábbi évekhez hasonlóan a dologi automatizmust és a bérautomatizmust biztosítja az iskolafenntartók számára, magyarul: nem nyújt fedezetet az inflációs hatások, a növekvő költségek finanszírozására. És ez sok településen feszültséget fog teremteni. Nem lesz pénz az osztályok működtetésére, a villanyszámla kifizetésére, a pedagógusok bérének rendezésére. Nem lesz pénz arra, hogy a pedagógusok megkapják a törvényben garantált és számukra biztosított tizenharmadik havi fizetést, a végkielégítést, a jubileumi pótlékokat, a túlóradíjakat, és nem lesz pénz arra, hogy az önkormányzatok a kormányzat által a pedagógusoknak ígért 2000 forintos bruttó béremelést finanszírozzák. A kormányzat terve az volt, és az, hogy a pedagógusok szeptember 1-jétől 2000 forint bruttó béremelésben részesüljenek. Ehhez viszont a fedezet hiányzik. Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A kormányzat azt tervezi, hogy ehhez a fedezetet helyben teremtsék elő, helyben előlegezzék meg, és majd talán a későbbiekben a költségvetés pótolni fogja ezt az összeget. De azokon a településeken, ahol nemcsak az iskola okoz nagy gondot, hanem a vízellátás, az útépítés, a telefonhálózat korszerűsítésére sincsen pénz, nem látom garantáltnak azt, hogy a pedagógusok megkapják szeptemberben a kormányzat által nekik szánt 2000 forintot akkor, ha a központi költségvetés ezt nem folyósítja az iskolafenntartók számára. Természetesen ennek következtében már nem meglepő, hogy az úgynevezett közalkalmazotti bértábla életbeléptetésére sem fog sor kerülni a következő évben, és ez szintén nagyon szorosan összefügg az iskola és a pedagógusok kérdésével. Viszont úgy tűnik, hogy más célokra van a kormányzatnak pénze. Az ősszel létre kívánja hozni a kormányzat az úgynevezett regionális oktatási központokat. Ezeknek a felállítására - úgy tűnik, hogy - van pénz. A pedagógusok bérének rendezésére nincs, oktatási központok létrehozására, a minisztériumok kinyújtott karjainak létrehozására van pénz és lesz pénz. Maga a regionális oktatási központ egy olyan intézmény, amely megítélésünk szerint - a szabaddemokraták megítélése szerint - káros. Nem szolgálja azt a célt, amit közösen szerettünk volna elérni az elmúlt években. Meg fogja akadályozni azt, hogy a magyar iskolarendszerben az - egyébként a kormányzat által is tervezett - iskolaszékek betöltsék azt a funkciót, amire alakíttatnak. (Felkiáltások a jobb oldalon: Idő! Idő!) Befolyásolni fogja azt, hogy a dolgok, az iskolafenntartás ügyei, az iskola, a közoktatás problémái helyben oldódjanak meg. Lehetetlenné fogja tenni, hogy a szülők, a nevelők és az iskolafenntartók konszenzussal döntsenek a helyi igények alapján arról, hogy milyen iskolát és az iskolában milyen nevelést akarnak. A regionális oktatási központok lehetőséget kapnak arra, hogy minősítsék az iskolák életét, hogy minősítsék a pedagógusokat, és ezen keresztül befolyást gyakoroljanak a helyi iskolákra. Ez káros és nem támogatandó. A szabaddemokraták nem támogatják, és nem is fogják támogatni ezen intézmények működését és létrehozását. (Közbeszólás a jobb oldalon: Ezt az oktatási törvény vitájában kell megtárgyalni!) Azt is mondhatnám, hogy ezen oktatási központok létrehozása egyszerűen pénzpocsékolás. Természetesen a pedagógusokon kívül mások számára is problémát okoz az iskolakezdés az örömök mellett. Anyagi és megoldhatatlan anyagi gondot okoz azoknak a családoknak, amelyek nem képesek a megemelt taneszközök árát fizetni. (10.30) A jövő ebben a tekintetben sem biztató: a hozzánk a minisztérium által eljuttatott oktatási törvényből - a 10. és a 104. § alapján - úgy tűnik, hogy az oktatás, a közoktatás ingyenessége a jövőben nem lesz teljes+ (Zaj, közbeszólások a jobb oldalon) +, és ez további anyagi felelősséget ró a szülőkre. (Közbeszólások a jobb oldalon. - Egy hang: Elnök úr, miről beszél?) Uraim, érthetetlen számomra az, hogy önök miért beszélnek, amikor más szót kapott a Házban+ (zaj, közbeszólások) +, de érthetetlen számomra az is+