Tartalom Előző Következő

DR. MIHÁLY ZOLTÁN (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előző évben már volt szerencsém kérdést feltenni Boross Péter belügyminiszter úrhoz a határvidék balkanizálódása tárgyában. Az akkor hozott gyors intézkedések éreztették a hatásukat, de úgy látszik, ez a határvidéki téma kezd örökzölddé válni, és ezért július hónap 8-án kénytelen voltam újólag kérdést intézni a belügyminiszter úrhoz a Kiszombor-Nagyszentmiklós határ megnyitása kérdésében. A Kis-Jugoszlávia ellen foganatosított embargó tovább nehezítette a határvidék eddig is túlterhelt forgalmát. "Nyakunkon a török!" - mondhatják lakókörzetem állampolgárai. A röszkei, tompai határátkelőhely mellőzése következtében a Nyugat-Európából a Balkánra, illetve Törökországba irányuló forgalom döntő többsége a nagylaki határátkelőhelyre terelődött. Makó városán dübörög át az összes kamion- és személygépkocsi-forgalom, rányomva minden terhét, szennyét és zajártalmait a város lakóira. A város főútvonalán - mely a 43. számú nemzetközi útvonal - egyetlenegy jelzőlámpa védi a gyalogosforgalmat. Hovatovább a városban lehetetlenné válik a kerékpáros közlekedés - nem is beszélve a szülők félelméről, amit gyermekeik főúton való közlekedése miatt éreznek. Az invázió pozitív oldalán a Külügyminisztérium, illetve a magyar költségvetés jelentős többletbevételt inkasszál. Hogy ki viseli a hátrányt? Úgy hiszem, ez egyértelmű: a város lakói. De hogy milyen mértékű ez a hátrány, ez nagymértékben függ a Belügyminisztérium intézkedéseitől. Felhívom az érdekelt, intézkedésre jogosult miniszteri szervek figyelmét arra, hogy szinte megközelíthetetlenné váltak Apátfalva, Magyarcsanád, Nagylak községek: sokszor 3-4, de esetenként, hétvégeken 8-10 kilométeres sorok állnak a határátkelőhely előtt. Mindezt tetézi a röszkei és a tompai határátkelőhelyek mellőzéséből adódó többletforgalom. Megoldást jelentene, ha ezt a nagy mennyiségű tranzitforgalmat a gyorsan megnyitandó Kiszombor- Nagyszentmiklós kilépő szakaszra terelnék. Ebben a térségben a későbbi időben tervezve van egy határátkelőhely létesítése. A hirtelen támadt rendkívüli helyzet indokolja, hogy itt egy határátkelőhelyet mielőbb megnyissunk: a 43. számú útról csupán 4-5 kilométeres terelő útszakasz megépítésével el lehetne terelni a forgalmat úgy Kiszombor községről, mint Makóról is. Meg kell jegyeznem, hogy ma a jugoszláv és a macedón határon - két hónappal ezelőtt láttam - előre gyártott konténerházakban bonyolítják le a határforgalmat. Úgy hiszem, hogy egy gyors intézkedéssel Kiszombor és Nagyszentmiklós között is megvalósítható lenne ez. A romániai oldalon az úthálózat lehetővé teszi ezt a forgalommegosztást, így az érintett utazók is mentesülnének egy nagy kerülőtől, hiszen Arad elkerülésével Temesvár irányában majd+ száz kilométerrel rövidülne meg az útjuk. Kérdezem az érintett miniszteri szerveket - különösen a belügyi tárca illetékes vezetőjét -, hogy megtették-e a forgalom megosztását, illetve elterelését lehetővé tevő intézkedéseket. Mert azok az intézkedések, amelyeket a sajtó beharangozott, illetve amiket ígértek, úgymond, nem bizonyultak elég hatékonynak. Július 24-én dr. Korinek László tájékoztatott belügyminiszteri szervek által meghozandó intézkedésekről, így arról tájékoztatott, hogy a rendőrség felkészült a torlódásokat megelőző forgalomelterelésre; a polgári védelmi szervek és az önkormányzatok közösen megszervezték az ivóvíz-biztosítást, valamint az alapvető higiéniai ellátást, szükség esetén a várakozók élelmezését is. Államtitkár Úr! Ebből semmi nem valósult meg. Nagylak és Kövegy községekre terelve a forgalmat, a várakozók teljes szélességben elfedik a Nagylakra vezető utat: Nagylak község a nagylaki lakosok részére megközelíthetetlen. Két héttel ezelőtt voltam Aradon - az aradi polgármestert hívtam meg a makói hagymafesztiválra -, és csodálatosan láttam, hogy a romániai oldalon Nagylakon kordában tudják tartani a várakozókat, és nem lepik el az egész útvonalat. Érdekes módon, a magyar oldalon ezt nem tudták megoldani. Az ígéretek között szerepelt, hogy a MÁV július 5-étől szeptember 14-éig különvonatok indításával működik közre - nem tapasztaltuk ennek az áldásos tevékenységnek a gyakorlati megvalósítását.