Tartalom Előző Következő

TARNÓCZKY ATTILA (MDF): Köszönöm szépen, Elnök Úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési törvényjavaslat egyetlen egy kis részletéről szeretnék beszélni, a 49. §-ról, amely úgy rendelkezik vagy rendelkezne, hogy a köztisztviselői törvényben szereplő második besorolási osztály első fizetési fokozata 1993. évben a jelenlegi 15 ezer forint helyett 20 ezer forint lenne. Ez a rendelkezés többünknek szemet szúrt, és ha emlékeznek rá, a múlt héten a szavazás során három indítvány is volt, amely egyrészt 15 ezer forintban akarta hagyni ezt az összeget, másrészt 16 ezer 500 forintra óhajtotta csak emelni, illetve a minimálbér kétszeresére változtatni. A Ház mindegyiket leszavazta. (10.00) Őszintén szólva nem nagyon értem, hogy egyáltalán ez a három javaslat hogyan került bele az együttes jelentésbe, hiszen ez a rendelkezés önmagában közvetlen fizetésemelést nem jelent, az anyagi fedezete a költségvetésbe nincs betervezve, tehát nyugodtan mondhatjuk azt, hogy nincs költségvetési kihatása, és az előttünk álló szavazási procedúra része kellene hogy legyen. Erre majd visszatérnék, mert szeretném ki is használni ezt a tényt. Ennek ellenére azt kell mondjam, hogy a 15 000 forintról 20 000 forintra emelés, ami 33%-os emelés, eléggé meghökkentő. Ebben a költségvetésben más számot, ami ilyen mértékben emelkedne, nem nagyon lehet találni - én legalábbis nem emlékszem rá. Milyen hatásai lehetnek ennek a javaslatnak, annak ellenére, hogy az előbb azt állítottam - és joggal állítottam -, hogy költségvetési kihatása nincs. Valóban pillanatnyilag nincs, de lesz jövőre - meggyőződésem szerint -, mert ha megadjuk a lehetőséget önkormányzatoknál, minisztériumokban, más hivatalokban arra, hogy akár 33%-os béremelést is végrehajtsanak, akkor anélkül, egy bizonyos körben, ez meg fog történni, hogy nincs költségvetési fedezete, mert például a dologi megtakarítások rovására egy olyan kör, amelynek az érdekérvényesítő képessége erősebb az átlagosnál, ezt el fogja érni. Tehát nem attól aggódom, hogy a minisztériumban nagyobb pénzért fognak a takarítónők meg a gépírókisasszonyok dolgozni - más körre gondolok. Jövőre ilyenkor, amikor a költségvetés új béralap-adataival szembesülünk, akkor majd látni fogjuk, hogy ezek a béralapok bizony megemelkedtek, +94-ben szintre hozását - ha tetszik, ha nem - meg kell tennünk. Ilyen értelemben mondtam azt, hogy igenis lesz költségvetési kihatása. Ami az önkormányzatokat illeti, ott sem lesz mindenhol örvendetes az, ami ezt a rendelkezést elfogadva követni fogja, mert én azért úgy gondolom, lesznek helyek, ahol a képviselőtestületek - annak ellenére, hogy valóban az önkormányzatoknak viszonylag nehéz anyagi helyzetben kellene működniük jövőre - élni fognak a lehetőséggel, megemelik például polgármesterük fizetését, és nemcsak őket fogják szidni természetesen, az ottani képviselőtestületet, a lakosság, hanem minket is, akik erre lehetőséget adtunk. Egészen fura helyzet is kialakulhat, hiszen most a polgármesteri fizetés a miniszteri alapilletmény 80%-a, ez 33%-kal megnövelve már 107%-át elérheti, tehát ha feltételezem, hogy a miniszteri fizetés nem fog emelkedni, akkor egy ilyen aránytalanság is létrejöhet. Általában mondhatom, hogy azok az arányok, amelyeket próbáltunk a köztisztviselői törvényben és a többi, hozzá kapcsolódó törvényben beállítani, azok most a -hat, -het viszony miatt esetleg teljes egészében fel fognak borulni, és nem tudom, mikor állíthatók majd vissza. Az a válasz, amit érdeklődésemre kaptam e szándékkal kapcsolatban, hogy vannak a hivatalokban nagyon nagy tudású, jó szakemberek, akiknek a megtartása vagy éppen a felvétele az adott helyre a köztisztviselői törvény által nyújtott fizetési lehetőségek mellett szinte lehetetlen, nem meggyőző. Ha elismerjük, hogy így van, akkor azzal is tisztában kell lennünk, hogy a köztisztviselői törvény bértáblázata a nagy átlagot preferálja, arra van készítve, és nem alkalmas arra, hogy a kiugró tehetségű és ismeretű embereket elismerje. Ha ezt akarjuk, akkor a köztisztviselői törvényt módosítani kell, de az egyszerűen járhatatlan út, hogy egy teljes népesség, a köztisztviselői kar egésze úgy kapja a fizetést, minthogyha mindannyian ebbe a kategóriába tartoznának, mindannyian a megtartandók közé tartoznának, mindannyian valamiféle óriási csábításnak volnának kitéve. Tehát az, hogy 5%-nak meg kellene emelni a bérét, nem indok arra, hogy a maradék 95%-ét is ugyanolyan mértékben emeljük. Más lehetőséget kellene találni, annál inkább, mert bizony érdeklődve várom: mi lesz akkor végül is 1995. január elsejekor, amikor ezt a rendelkezést, most már kötelező jelleggel, forintra kell váltani. Az az érzésem, hogy a költségvetés nem fogja anyagilag bírni. Annál inkább nem fogja anyagilag bírni, mert előtte még 1994. január elsején egy másik, jóval nagyobb kör bérügyeit is rendezni kell a közalkalmazotti törvény keretében, és magam is közalkalmazott lévén egy kicsit az utóbbi kör felé húz a szívem. Tehát újra beadtunk egy módosító javaslatot abból kiindulva, hogy nincs költségvetési módosító hatása: most 17000 forintra vonatkozik - Sóvágó László, Rudics Rudolf képviselőtársammal készítettük el. Nem a 17000 forinthoz ragaszkodunk, ha másnak jobb ötlete van - 16000 vagy mit tudom én, mennyi, de 20000-nél lényegesen kisebb - szívesen elfogadjuk, de azt hiszem, hogy ezt a rendelkezést, illetve eredeti elképzelést nem lehet tartani, és hibásnak kell minősíteni. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)