Tartalom Előző Következő

HORVÁTH VILMOS (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Urak! A választókerületemben lévő Hegyfalu, Répceszentgyörgy, Vasegerszeg és Zsédeny községek polgármesterei az alábbi tanulságos üggyel fordultak hozzám. A közigazgatási területeiken működő hegyfalui, Répcementi MTSZ 1992. március 26-i kezdő nappal felszámolás alatt áll. A felszámolás kezdő időpontjáig a szövetkezet közgyűlése az átmeneti törvény 25. §-a (1)-(3) bekezdése szerinti földalap kijelölését nem végezte el. A földművelésügyi miniszter, az igazságügyi miniszter, a pénzügyminiszter, az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal elnökének 7001/1992/IK/6. számú közös irányelve 2. pontjának (9) bekezdése szerint amennyiben a felszámolás kezdő időpontjáig a földalap-kijelölés nem történik meg, abban az esetben a földvagyon a felszámolás hatálya alá esik. A felszámoló álláspontja szerint az említett irányelv útmutatásai az adott termelőszövetkezet felszámolására kötelező érvényűek. A polgármesterek és jómagam álláspontja szerint is a fenti irányelv magasabb jogforrásba, nevezetesen törvényi előírásokba ütközik, így a termelőszövetkezet tagjaira nézve nemcsak méltánytalan, hanem törvénysértő is. Itt jegyzem meg, hogy a rendelkezésre álló bizonyos hat nap a vagyonnevesítést is természetesen lehetetlenné tette. Mindezek ismeretében a következő kérdéseim lennének a miniszter úrhoz. Ön szerint alkotmányosnak tekinthető-e a fent említett irányelv mindaddig, amíg a földjelzálog-törvény nem születik meg? Második kérdésem: az irányelvek kötelező érvényűek-e minden szövetkezet esetében, noha nem tekinthetők jogszabálynak, és megítélésem szerint törvényi előírásokat sértenek? S a harmadik kérdésem: mit szándékoznak tenni az ilyen anomáliák elkerülése érdekében? Érdeklődéssel várom válaszát. Köszönöm. (Taps a bal oldalon.)