Tartalom Előző Következő

DR. VONA FERENC (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Országunkban ha lassan is, de örvendetesen szaporodnak az autópályák kilométerei. Ugyanakkor a kamionforgalom, amely szintén megnövekedett, ezt még nem szívesen veszi igénybe és tudomásul, holott ez kézenfekvő lenne. Különösen, ha az autópálya - mint jelen esetben az M5-ös - csak néhány kilométerre fekszik a településtől. Szívesebben mennek a kamionok a régi, szűk keresztmetszetű, megszokott útjainkon. Így van ez a választókörzetemhez tartozó 50-es jelű főúton lévő Alsónémediben is, de természetesen ugyanígy mondhatnánk Dabason és Örkényben egyaránt, ahol a 24 órás megfigyelés alatt a következő terhelés jelentkezik egy átlagos napon: 68 kamion, 294 db szóló tehergépkocsi és 456 db tehergépkocsi pótkocsis szerelvény megy keresztül a településen. De megfigyelésünk szerint előfordult már 100-nál több kamion is 24 óra alatt. Tudomásom szerint tervezik bevezetni az autópályákon az útadót. Várható tehát, hogy ez a szám az útadó bevezetése után többszörösére is emelkedik - mármint a kamionforgalom. Hiszen ha egy szakaszon is, de meg lehet spórolni a tarifa egy részét, akkor ezt a gépkocsivezetők majd meg is teszik. A kamionok az áthaladáson túl egyéb módon is terhelik a nagyközséget. Annak ellenére, hogy szinte minden önkormányzati út - ami a kamionoknál számításba jöhet - táblával védett (5 tonnás), ennek ellenére az éjszakákat az ilyen tiltott helyeken töltik, ilyen helyeken végzik el a kisebb javításokat, gumiszereléseket, nem beszélve arról, hogy hideg éjszakákon még folyamatosan járatják is a motort, zavarva a lakosság nyugalmát. Mindezeken túlmenően a bűnözés melegágyának is tekinthető nem egy esetben a kamionok jelenléte a településen. Néhány évvel ezelőtt, véleményem szerint helytelenül, megszüntették, hogy csak kijelölt benzinkutaknál vételezhettek üzemanyagot a kamionok. Ma egy ilyen áthaladó kamion a kúthoz kanyarodva nem mennyiséget kér, hanem azt kérdezi a kutastól, hogy mennyiért adod a gázolajat vagy a tüzelőolajat, vagy ne adj+ isten! a HTO-t, amelynek minden litere kedvezményezett, tudjuk, körülbelül 50%-kal kevesebb a gázolajnál. Államtitkár Úr! Nincs ez így jól. Mindenkit irritál ez a jelenség, ami az ilyen ki nem jelölt benzinkutaknál a szemünk előtt folyik. Drága pénzen elkészültek és készülnek autópályáink, ugyanakkor az ilyen gépjárművek az alacsonyabb rendű, igen-igen régen készült, és kilométereken át belterületen haladó közutakat veszik igénybe. 2010-re, a számított adatok szerint ezen út terhelése a jelenlegihez képest 50%-kal nő. A forgalmi becslésből is látható, hogy jelen 50-es út forgalma meghaladja a belterületen elviselhető forgalom nagyságát. Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem ezért: - Szándékozik-e a minisztérium, hogy megvédje a kamionok áthaladásától az ilyen és ehhez hasonló gondokkal küzdő településeket? - Szándékozik-e az általam említett, kijelölt benzinkutakat kamionok számára valamilyen módon visszaállítani? Várom válaszát. Köszönöm szépen. (Taps.)