Tartalom Előző Következő

SIKLÓS CSABA közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A veszélyes áruk közúti szállítására Európában az ENSZ ajánlásain alapuló egységes szabályok vonatkoznak. E nemzetközi szabályokat hazánkban 1980 óta alkalmazzuk. Ezeken a korszerű és lényegében igen szigorú szabályokon túlmenően 1990-től további korlátozást vezettünk be a legveszélyesebbnek tartott anyagok szállítására. Az ilyen anyagokat csak a hatóságok által előre kijelölt útvonalon szabad szállítani. Amikor tisztelt képviselőtársam azt kérdezi: indokoltnak tekintjük-e azt, hogy a balatoni üdülőkörzet közútjairól mindennemű veszélyes szállítmányt kitiltsunk, valójában azt is kérdezi, hogy indokoltnak tekintjük-e kitiltani a balatoni üdülőkörzet közútjairól a környék vízműveibe és szennyvíztisztító telepeire klórgázt vagy ammóniát szállító járműveket, vagy a környék kórházaiba röntgenfejet vagy fertőtlenítőszert szállító járműveket, vagy indokoltnak tekintjük-e kitiltani a környék gázpalack-cseretelepeire a propánt+ (Dr. Páris András közbeszólása.) Én végighallgattam képviselő úr egészen más jellegű kérdésfeltevését, mint amit írásban megfogalmazott, akkor kérem, legyen olyan kedves, engem is hallgasson végig; (Dr. Páris András: Bocsánatot kérek.)+ a környék benzinkútjaihoz - mondjuk - benzint vagy dízelolaj-szállító járműveket. Meggyőződésem, hogy ezeknek az anyagoknak a rendszeres szállítására még a Balaton partján is szükség van. Viszont igenis megtiltottuk a Balaton partján a legveszélyesebb anyagok szállítását nemcsak az idegenforgalmi idényben - amit tisztelt képviselőtársam minimális követelménynek tart -, hanem idényen kívül is, a munkaszüneti napokon, illetve az azokat megelőző és követő napon. Ez azt jelenti, hogy a külföldi és magyar szakértők által legveszélyesebbnek minősített anyagokat szállító járműveknek el kell kerülniük a 7-es, illetve a 71-es utat, például - az interpellációjában is említett - 61-es úton kell közlekedni. Emellett természetesen mindenfajta veszélyes áru szállítására is vonatkozik az a tavaly nyáron a Balaton körzetében bevezetett korlátozás, amely a hétvégeken a nehézgépjárművek közlekedését is megtiltotta. Az ellenőrzés a rendőrhatóság és a közlekedési hatóságok közös feladata. Ha az ellenőrzés során kiderül, hogy egy ilyen veszélyes anyagot szállító jármű - akár magyar, akár külföldi - nem a kijelölt útvonalon közlekedik, pénzbüntetéssel sújtják, és az ellenőrző rendőrök a kijelölt útvonalra visszaterelik. A rendőrhatóságok a tavaly ősszel Budapesten tartott speciális veszélyesáru-ellenőrzési kampányt ezen kívül rendszeressé teszik a jövőben. Összefoglalva tehát elmondhatom, hogy a veszélyes áruk biztonságos szállítására vonatkozóan a szükséges intézkedéseket megtettük, és ezután is megtesszük. Már eddig is indokoltnak tartottuk, ezért meg is tiltottuk a különösen veszélyes anyagok szállítását a Balaton partján az idegenforgalmi idényben. (15.50) További tiltást nem tervezünk sem veszélyes anyagok szállítására vonatkozóan, sem élőállatokra, melyek tisztelt képviselőtársak tudomása ellenére nem tartoznak a veszélyes áruk körébe. Kérem képviselő urat és az Országgyűlést válaszom elfogadására. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)