Tartalom Előző Következő

DR. BOROSS PÉTER belügyminiszter: Tisztelt Ház! Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Ezen huncut képzeteket keltő nevű vállalaton kívül a vagyonátadás összes problémáit ismerve valóban központi helyet foglal el a nehezen megoldható kérdések körében a víz és csatorna, általában a vízközművállalatok önkormányzati tulajdonba adása. Tulajdonképpen be is fejeződött már - a bírói fellebbezések ügyétől eltekintve - a vagyonátadás döntő része, de a vízközművállalatok körül többféle probléma adódik. Mindenekelőtt két csoportját különböztethetjük meg - amint tudjuk -, az egyik a regionális állami, minisztériumi felügyelet alatt működő volt vállalatok, a másik pedig az önkormányzati, tehát megyei tanács, illetve megyei önkormányzat felügyelete alatt működő vállalatok. Nos, ez a szép nevű vállalat megyei vállalat, a megyei önkormányzat felügyelete alatt működő vállalat. Azonban ez a vállalat 600 ezer ember vízellátását végezte 93 településen, és 27 településen szennyvízszolgáltatással is. A vállalat vagyona 6 milliárd forint, a működtető vagyon 800 millió - tehát ez a központi bázisa -, és 1200 főt foglalkoztat. Tekintettel arra, hogy itt a vagyonátadás mellett rendkívül fontos mozzanat és kötelezettség, hogy közben folyamatos közműszolgáltatás legyen, nagy nyomatékkal hívom fel a tisztelt Ház figyelmét, hogy eddig e bonyolult vagyonátadási metodikák és tulajdoni kérdésekben való nem megegyezések viharai ellenére közműszolgáltatás terén emiatt akadályok nem jelentkeztek és ilyen problémák nem merültek fel. A vagyonátadó bizottságnak akkor azonban, amikor valamely lépést tesz, vagy esetleg lépéseit időlegesen felfüggeszti, elsődlegesen arra kell tekintettel lennie, hogy a szolgáltatás eközben teljesen folyamatos legyen. Az érintett vállalat esetében nem egészen azonos információkkal rendelkezem, mint képviselő úr. A vállalat vagyonából 5 milliárd forintnyi vagyont már átadtak az önkormányzatoknak. A vagyonátadásnak ebben az esetben, és a vagyonátadó bizottságnak minden esetben gondosan vizsgálni kell, hogy az érintett önkormányzatok közötti megegyezés megtörtént-e. E megegyezésen alapul a vagyonátadás, és eme megegyezésnek és megegyezési hajlamnak nagy szerepe van a vagyonátadás gyorsaságában, továbbá a későbbi viták elkerülése tekintetében is. A dolgok mai állása szerint hét üzemigazgatóság területén megtörtént ez az átadás, és az elsőfokú határozatokkal szemben fellebbezési jogukról is lemondtak az önkormányzatok. Egy üzemmérnökség területén - ez az érdi üzemmérnökség területe, és gondolom erről van szó - az önkormányzatok közötti megegyezés még hiányzik, és ebből bizonyos viták és bonyodalmak és átadási késedelmek is adódhatnak. Én nagy nyomatékkal hívom fel a figyelmet arra, hogy ezt a vagyonátadó bizottság menedzselni tudja, azonban az önkormányzatok közötti megegyezés hiánya kizárólag peres úton korrigálható végső fokon, amennyiben a Belügyminisztériumhoz benyújtott fellebbezés kapcsán született döntést az érintett felek nem veszik tudomásul. Az ilyen természetű perek az ügyet nyilván elég jelentős mértékben elhúzzák. Én azonban nem látom olyan hátrányosnak ezt a helyzetet. Sajnos, van, ahol ennél még több bonyodalom is van, épp az említett megegyezés hiányában. Bízom benne, hogy ez az üzemmérnökségi terület is - az érdi terület is - előbb- utóbb kölcsönös jó szándékkal megtalálja a megoldási módot. Úgy hiszem, mindaz, ami elhangzott, olyan kérdés, ami a vállalatot felügyelő önkormányzathoz, a Pest Megyei Önkormányzathoz tartozik. Nevezetesen, ki milyen irodaházban ül és ott mit művel. És végül egy nagyon lényeges kérdés, ami nem a vagyonátadás mozzanatához kötődik: mi legyen a dolgozókkal. Tudomásul veszem, hogy ez egy nagyon komoly probléma, de nem a vagyonátadási mozzanat része. Nyilván abban az esetben, ha jogutódlás történik, a dolgozók átvétele vagy a dolgozók jelentős részének az átvétele a továbbműködtetés szempontjából is szükséges. Amennyiben nem jogutódként újraalakulnak ezek a vízközművállalatok, abban az esetben probléma lehet, és kétségtelen, hogy a munkaügyi szabályok ismeretében végkielégítést kell fizetni. De ezt ott a helyszínen az önkormányzati felügyelet keretében kell megoldani és a munkajog erre vonatkozó előírásait betartani és betartatni, és nem magához a vagyonátadási mozzanathoz tartozó kérdéskörről van szó. Befejezésül még annyit, hogy itt lényegében már létrejöttek a kis szervezetek döntő többségben: ez a vállalat kilenc nagyobb részre és harminc kisebb vállalatra osztódik, és ezeknek a tulajdonviszonyai is rendezettek. Köszönöm. (Taps.)