Tartalom Előző Következő

MÉSZÁROS BÉLA (SZDSZ): Köszönöm, Elnök Úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Kedves Képviselőtársaim! Az Országgyűlésben egy évvel ezelőtt kérdést tettem fel az akkori ipari és kereskedelmi miniszter részére, melyben választ vártam a gépjárművek üzemanyag-tankolás közbeni, valamint az üzemanyag-szállítási lánc egyes szakaszaiban a levegőbe kerülő benzingőzök mennyiségi csökkentését célzó hazai rendelkezések kiadásáról. A választ megkaptam, melyben miniszter úr elődje biztosított arról, hogy rövid időn belül, 1993. január 1-jéig a probléma részben, ipari méretekben, megoldásra kerül. A Magyar Szabványügyi Hivataltól kapott tájékoztatás szerint bizonyos műszaki megoldást kínáló szabványok már megjelentek. A 9943-as számú szabvány korszerűsítéséből születő új szabvány az átdolgozás előfeltételeit jelentő biztonságtechnikai szabályzat készítése miatt késedelmet szenved, de belátható időn belül - még ez évben - életbe lép. (14.10) Nem szeretném megismételni az akkor elmondott adatokat és veszélyeket, csupán csak azt húznám alá, hogy minimum egy feltételezésem beigazódott. A piaci viszonyok közepette egyre-másra létesültek az új benzinkutak és sorra került a régiek felújítása. Az új szabályok, szabványok kidolgozásában tapasztalható minden egyes elvesztett nap a lélegző embernek egyre több benzingőzt, az üzemanyag-társaságoknak - az éppen csak megnyitott kutak átalakítási kötelezettsége miatt - egyre több pénzt fog jelenteni. Jelenlegi kérdésemet egy, a Szabványügyi Hivatal által megerősített korábbi feltételezésem indokolja. A már megjelent, és a közeljövőben várható szabványok műszaki szempontból valószínűleg megnyugtató és a tervezett európai szabályozásnak megfelelő keretet adnak az üzemanyagok párolgásának megakadályozásához. De nyugodtak lehetünk-e a jelzett megoldások bevezetésében? A kérdés csupán az, tervezi-e minisztériuma, és ha igen, mikor, olyan rendelet, szabályzat kiadását, amely az európai rendszerrel összhangban minden egyes újonnan létesülő töltőállomásra nézve kötelezővé tenné, a meglévőknél pedig az adott benzinkút forgalmától, a környezet beépítettségének - városias jellegének - mértékétől, a környezetvédelmi érzékenységtől tenné függővé az átalakítás gyorsaságának kötelezettségét? Miniszter Úr! Válaszára természetesen vissza fogok térni, amennyiben a hétköznapok gyakorlatában nem tapasztalok megnyugtató változást. Köszönöm szépen. (Taps a bal oldalon.)