Tartalom Előző Következő

DR. HAJDU ISTVÁNNÉ (FKgP): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Biztos vagyok benne, mindnyájan nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a gyermek- és ifjúsági korosztály megtalálja helyét demokratikus társadalmunkban, mégis nehezen tudnék felsorolni az elmúlt időszak alatt hozott olyan döntéseket, amelyek kifejezetten e korosztályok érdekeinek szem előtt tartásával születtek. Szóval: fontos-e és mennyire fontos nekünk az ifjúság? A kérdést azért is tettem fel magunknak, mert tudom, hogy képviselőtársaim is - legalább most az egyszer - elgondolkoznak rajta, és hiszem, hogy a központi ifjúsági alap törvényi szabályozásának elfogadásával megtesszük az első lépést az ifjúság felé. A központi ifjúsági alap létrehozása pillanatától a gyermek- és ifjúsági korosztály helyzetének javítását, kezdeményezéseinek felkarolását, a Kormány által felvállalt és a korosztályt érintő feladatok végrehajtását segítő pénzalap. A gyermek- és ifjúsági korosztályra fordított pénzeszközök - hasonlatosan a korosztályi kérdések szakmai széttagoltságához - több forrásból táplálkoznak, és a hozzáférés módja is más és más. A költségvetési törvény szerkezete, a tárcák, szakigazgatási szervek, alapítványok és a civil szervezetek közötti koordináció gyengesége és összehangolatlansága miatt nem világos, nem egyértelmű, hogy az elmúlt években a gyermek- és ifjúsági célokra mennyit és konkrétan mire költöttünk. A pénzeszközök egy része a szaktárcáknál, az államigazgatásban marad, és a szakirányú feladatok végrehajtását finanszírozza. Másik része szintén többnyire költségvetési forrásból táplálkozik, de olyan, pályázati úton hozzáférhető pénzeszköz, amely a minisztériumok, országos hatáskörű szervek feladatkörébe nem illeszkedő vagy mellérendelt szerepet játszó feladatok megoldását finanszírozza. A több tárcát érintő, a gyermek- és ifjúsági korosztály saját kezdeményezéseit, valamint a támogatására irányuló társadalmi kezdeményezéseket segítő pénzalap működtetésére egyértelműen szükség van. A központi ifjúsági alapban meghatározott felhasználási célok végre figyelembe veszik és kiegészítik a költségvetésből más fejezeteken keresztül, de a gyermek- és ifjúsági korosztályra fordított pályázati pénzek célmeghatározását is. Íly módon az alapból, valamint a más forrásokból táplálkozó pályázatok koordinálásával megteremtődik annak a lehetősége, hogy a gyermek- és ifjúsági korosztály körében megjelenő bármely probléma megoldásához pénzügyi hátteret biztosítsunk. E feladat elvégzésére az alap kezelőjét alkalmasnak tartom. A központi ifjúsági alap megléte és további fenntartása számomra a Kormány ifjúságpolitikai szerepvállalását tükrözi. Nem megkérdőjelezve tehát az alap szükségességét, és azt is tudva, hogy az alap funkciója kiegészítő jellegű, felteszem a kérdést, hogy a költségvetési törvényben elfogadott 100 millió forint - figyelembe véve a kiegészítő forrásokat is - elegendő lesz-e a meghatározott célok megvalósítására. Úgy gondolom, hogy nem. Ezért egyetértek azzal a javaslattal, hogy az alap bevételei - a nyugat-európai gyakorlat alapján - részesedjenek például a szerencsejátékok bevételeiből, és az országos játékalapból az ifjúsági célok támogatását célzó pénzeszköz a központi ifjúsági alapba kerüljön felhasználásra. De egyéb forrásokról is érdemes lenne gondolkodni. Tisztelt Parlament! A központi ifjúsági alap a gyermek- és ifjúsági korosztály helyzetének javítását, szocializációját, tevékenységének, önszerveződésének segítését támogató pénzalap. Mint a költségvetésből táplálkozó pénzeszköz és mint elkülönített állami pénzalap, felhasználásában szükséges, hogy a célt a kormányzati elképzelésekhez igazítsa. Hiszem, hogy a törvényi szabályozással alapvetően megteremtődik a központi ifjúsági alap elosztásának és felhasználásának nyilvánossága - de óva inteném önöket attól, hogy nyilvánosság címén a döntéshozó mechanizmusban olyan rendszerek jöjjenek létre, amelyek gátolják annak tényleges működését. Ezért egyetértek azzal, hogy a felhasználásával kapcsolatos döntéshozatal tárcaközi szinten történjék, a tárcaközi bizottság munkájában az ifjúság ügyeiben érdekelt minisztériumok, országos hatáskörű szervek részt vegyenek. De minthogy ez a gyermek- és ifjúsági korosztály érdekében létrehozott alap, elengedhetetlennek és fontosnak tartom, hogy a döntéshozatalban az adott korcsoport véleménye és elképzelése is megjelenjék. (17.50) A törvényjavaslathoz beadott módosító indítványunk is erre vonatkozott, és ezért egyetértek az oktatási bizottság csatlakozó módosító indítványával, amelynek lényege: a tárcaközi bizottság a gyermek- és ifjúsági, valamint az e korosztályok érdekében tevékenykedő szervezetek véleményének ismeretében dönt az alap felhasználásáról. Végezetül: a hozzászólásomban feltett kérdésre, nevezetesen, hogy elegendő- e a központi ifjúsági alapban meglévő pénzeszköz a célok megvalósítására, a választ két oldalról kell közelíteni. Ha az összeg abszolút nagyságát nézzük és vetjük össze az igények sokszínűségével, egyértelműen negatív választ kapunk. Ha azonban igyekszünk azt minél hatékonyabban a gyermek- és ifjúsági korosztály javára fordítani, és ha ennek kapcsán elindult ezekből a padsorokból egy, a fiatalok jövőjéért érzett közös, felelős gondolkodás, akkor a központi ifjúsági alap elérte célját, és általa biztosított az állami ifjúsági munka törvényi garanciája is. Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps.)