Tartalom Előző Következő

SZABÓ LAJOS (FKgP): Mélyen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Kormány által beterjesztett törvényjavaslat a Magyar Orvosi Kamaráról sok-sok éves várakozást elégít ki. Az Országgyűlés elismeri az orvosok jogát a szakmai önkormányzathoz. Ez lehetővé teszi, hogy az orvostársadalom a maga által választott testületei útján önállóan intézze szakmai ügyeit, képviselje etikai, gazdasági és szociális érdekeit, hozzájáruljon az egészségpolitika alakításához, a lakosság egészségügyi ellátásának javításához. A Magyar Orvosi Kamara feladatai: képviseli és védi testületeinek és tagjainak érdekeit, orvosetikai szabályokat alkot, és az orvosokkal szemben etikai, fegyelmi eljárást folytat le. E feladatokkal összefüggésben véleményezési jogot gyakorol az egészségügyet érintő jogszabály megalkotásánál, az egészségügyi fejlesztések irányainak, terveinek meghatározásánál az orvosképzés, a szakképzés, a szakmai továbbképzés követelményszintjét illetően. Egyetértési jogot gyakorol a honosítás nélkül végezhető orvosi tevékenységre irányuló kérelmek ügyében. Ajánlásokat ad az egyes orvosi szolgáltatások díjtételei alsó határaira. A Magyar Orvosi Kamara szervezete. Csak néhány észrevétel: A 7. � (1) bekezdésében ezt olvashatjuk: A megyei kamara elnökségének tagjai: az elnök, az alelnök, alelnökök, a titkár, titkárok és a választott további tagok. Szükséges lenne rögzíteni, milyen esetben lehet 2-3, esetleg több alelnök vagy titkár, és meghatározni a választott tagok számát is. Esetleg arányosítani a megyei kamarai tagok számával. Külön üdvözöljük a felügyelőbizottság feladatai közt a területükön működő helyi kamarák működésére, gazdálkodására, pénzügyi, számviteli rendjére vonatkozó ellenőrzési jogosultságot vagy inkább kötelezettséget. A szervezeti szabályokat alaposnak, átgondoltnak találtuk. Ugyanezt mondhatjuk el a tagsági viszonyról és a felelősségi szabályokról is. Bár ez utóbbinál találtunk bizonyos ellentmondást a 32. �-ban: etikai ügyben csak megrovás büntetés alkalmazható. Ezzel egyébként nem értünk egyet. Az indoklásban viszont ez áll: Az etikai szabályok vétkes megszegését pedig meghatározott esetben fegyelmi vétségnek minősítik. Az átmeneti rendelkezések című fejezet előterjesztett változatai közül a B-változatot támogatjuk a gyorsabbnak és hatékonyabbnak tűnő ügyintézése miatt. És nem utolsósorban azért is, mert helyesnek tartjuk a megyei és országos jelölőbizottságok részvételét a megyei és országos tisztségviselők megválasztásában. Komolyabb fenntartásaink vannak a 43.�-sal kapcsolatban. Ez a paragrafus foglalkozik a Magyar Orvosi Kamara működési költségeinek a fedezetével. (16.30) A tagdíj összegét illetően, ennek meghatározásához rögzített kulcsszámot, szorzót már az előterjesztésben rögzíteni kellett volna. Ha ez a feladat a küldöttközgyűlésre hárul, sajnálatosan hosszú vitára kell felkészülni. Az egyéb díjbevételek, alapítványi támogatások, de főleg gazdasági vállalkozások külön-külön is, de együttesen meg különösen, teljesen bizonytalan fedezetet jelenthetnek csak a várhatóan jelentős működési költséget igénylő kamarai apparátus ellátásához. Hiányoljuk, hogy az előterjesztés nem tartalmaz legalább egy vázlatos pénzügyi tervet, amelynek alapján konkrét javaslatokat tehetnénk a költségek előteremtésére. Mindezek előrebocsátása után csak örömmel üdvözölhetjük a Magyar Orvosi Kamara létrehozására előterjesztett törvényjavaslatot. Úgy érezzük, egy orvoscéh van születőben, ezért talán nem lesz haszontalan feleleveníteni a céhekkel kapcsolatos ismereteinket. A céhek több évszázados működésük alatt őrködtek a szakma becsületén, a szakmai tevékenységek tisztességén, de gondoskodtak tagjaik folyamatos tanulási lehetőségeiről, segítve legényeiket pénzzel és a külhoni céhekhez írott ajánlólevéllel. Tagjait szükség, betegség esetén, de azok özvegyeit, árváit is segélyezte. Hozzájárult városa építéséhez, szépítéséhez, védelméhez, mint a város társadalmának közjóra törekvő, tekintélyes testülete. A céhbe bekerülni megtiszteltetés volt, és a bennmaradást tisztességes munkával, a szakmai szabályok maradéktalan betartásával kellett biztosítani. A céh társadalom által is megbecsült tagjai rangot és tekintélyt szereztek maguknak. Ennek az elvi, erkölcsi bázisnak a továbbélése a mának is hasznára lehetne. Ezt szeretnénk fellelni a Magyar Orvosi Kamara munkájában is. A beterjesztett törvényjavaslatot a Független Kisgazdapárt 36-os frakciója támogatja. Köszönöm szíves türelmüket. (Taps a Kisgazdapárt soraiból.)