Tartalom Előző Következő

DR. SÓVÁGÓ LÁSZLÓ (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Egyesek szerint két alapvető hiba követhető el egy elképzelt beruházással kapcsolatban: gazdaságilag megalapozott terv meg nem valósítása, illetve nyilvánvalóan megvalósíthatatlan elképzelés gazdasági realitásként történő feltüntetése. Amennyire nem divat ma a nehezen mutatkozó, szerény eredmények elismerése, annyira felüti fejét egy másik jelenség is: látványos, de meg nem alapozott tervek megvalósíthatóságáról fényes elképzeléseket hirdetni, realitásként feltüntetni az anyagiak hiányában ma még csak álomnak tűnőt. A fenti eszmefuttatás, annak is utóbbi fordulata jut eszembe, valahányszor a déli autópálya létesítéséről, terveiről olvasok a különféle sajtótermékekben. A tervek büszkeséggel tölthetnének el bennünket. Több 100 kilométer hosszú autópálya, fényes jövő az érintett területeknek; kapcsolódás Európához. Nem is a célokkal van bajom; magam is lelkesen pártolnék egy ilyen tervet. A megvalósíthatóságot illetően vannak komoly aggályaim. Képviselői köteleségemnek érzem, hogy hozzájáruljak a kép tisztázásához. A napokban olvastam: részvénytársasággá alakul a Déli Autópálya Kft. (14.50) Ha ez tisztán magánvállalkozás lenne, akkor is szólnom kellene, de itt áttételesen közpénzekről is szó van, a társaság alapítói között - nem is kis számban - önkormányzatok is szerepelnek. Maguk a terv készítői sem rejtik véka alá: a beruházás tervezett költsége lényegesen meghaladja a 200 milliárd forintot. Állami pénz erre nem jut, derül ki a Parlament előtt is ismert, 2000-ig szóló közútfejlesztési tervből. A szervezők külföldi tőkére számítanak. Ismerve az országba bejövő külföldi tőke mértékét, ez a költségekre akkor sem lenne elegendő, ha több évig minden külhoni pénzt erre a célra fodítanának. Van olyan vélemény is, hogy néhányan jól megélnek ebből az álomból, ők nem is akarják tudomásul venni a pénzügyi realitásokat. Miniszter úr! Reális határidőn belül megvalósíthatónak tartja-e a déli autópályát, különös tekintettel annak lehetséges anyagi fedezetére? Helyesnek tartja-e, hogy az önkormányzatok kisebb-nagyobb összegekkel részt vállalnak a részvénytársaság megalakításában? Kap-e engedélyt a társaság egy ilyen bizonytalannak tűnő vállalkozás megvalósításához? Nem érezhetik-e magukat becsapottaknak a társaságban érintettek? Vagy hogy a kérdés címét megismételjem: út épül-e a délibábos Hortobágy mentén, avagy délibáb-e az út ötlete? Köszönöm válaszát.