Tartalom Előző Következő

DR. POHANKOVICS ISTVÁN ipari és kereskedelmi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Varga Mihály! Bevezető szavaiban elhangzott az, hogy a céllal egyetért, csak a megoldások támasztották önben ezt a négy kérdést. Nemcsak tüzelésre, nemcsak lakóépület tüzelésére használták a háztartási tüzelőolajat+ - ez a pontosítás csak arra utal, hogy értjük a lényeget. Az önkormányzat nyolc napon belüli teendői, annak formalitása, a végrehajtási rendelet hol van, az ellenőrzés módja, a légköbméteradat, a fűtési mód ellenőrzése és a mezőgazdasági fuvarozók várható tönkremenetele -, ez nem szerepel az írásbeli kérdésben, de majd igyekszem érinteni. A HTO jogellenes felhasználása az elmúlt években jelentősen megnőtt. Számításaink szerint 1992-ben a gázolaj és ipari tüzelőolaj helyett üzemanyagként, illetve termelési célra történő felhasználás meghaladta a félmillió tonnát, ami a fogyasztási adó, útalap és környezetvédelmi díj miatti árkülönbözetből adódóan mintegy 15 milliárd forint adóbevétel-kiesést jelentett a költségvetésnek. A gázolaj ára jelenleg 60 forint/liter, az ipari tüzelőolajé 59 forint/liter, a HTO ára 22 forint/liter. A HTO rendeltetésellenes felhasználásának korlátozásával nem az olajkályhapiacot kívánta a Kormány élénkíteni, hanem a HTO-felhasználás során a költségvetés kárára eddig elkövetett visszaéléseket akarja megakadályozni. A konkrét kérdéseket illetően az első kérdésére a válasz: a Kormány a pénzügyi, valamint költségkihatások ismerete alapján hozta meg a döntését, tehát pontosan felmérte azt, hogy milyen adminisztratív többletmunkával jár majd a végrehajtás és az ellenőrzés. A Kormány jóváhagyta - a második kérdésére a válasz - a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága részére a rendeletben foglalt feladatok ellátásához szükséges költségvetést, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága felkészült a rendelet május 15-i hatálybalépésére. Az engedélykérelem, az engedélyűrlap és az utalványok időben rendelkezésre állnak. Harmadik kérdésére a válasz: a háztartási tüzelőolajat igénylők lakásuk és nyaralójuk fűtött légtere és a megállapított norma alapján jutnak utalványhoz. Minden bizonnyal ismert, hogy lakóépületben 12 liter légköbméterenként a felhasználható mennyiség. A korábbi építőipari szabványok alapján jellemző a nem 140, hanem 40 négyzetméteres átlag magyar kisüdülő, ahol a 100 légköbméter kb. 200 liter kedvezményezett fűtőolajat fog jelenteni, és ahogy azt ironikusan megjegyezte képviselő úr, valószínű, a használt olajkályhát lesz érdemes beruházásként beállítani ebbe a nyaralóba, ha egyébként korábban mással fűtöttek. 20000 forintos új kályhának - ki lehet számolni - hány 200 literjéből térül meg a beruházási költsége. A VPOP szakértői tehát a felhasználást a helyszínen is ellenőrizhetik. Előfordulhat, hogy valaki feketepiacon értékesíti majd háztartási tüzelőolaj- utalványát, de a felhasználó és az utalvány értékesítője súlyos szabálysértési bírság fizetését kockáztatja, ha a jogellenes felhasználás ténye a szigorú ellenőrzések során bebizonyosodik. Biztosan ismert, hogy a szabálysértési összeghatárok számottevő emelésre kerültek idén, tehát már nem a 3000 forintos gigantikus összeg létezik mint büntetési nagyság. A mértékek mindig érdekesek. Egy üdülőben használható 200, maximum 3-400 liternyi kedvezményes olaj elvész ahhoz a teherfuvarozó-felhasználáshoz képest, ahol a teherautó tartályába egyszerre ennek nem két-háromszorosa, hanem ötszöröse fér be. Negyedik kérdésére a válasz: mint arról már fentebb említést tettem, a Kormány több javaslat alapján számtalan tárcaközi egyeztetés után fogadta el e rendeletben leírt eljárási mód bevezetését. A háztartási tüzelőolaj árának képviselő úr által felvetett megemelése sem jobb megoldás, mert az adó- visszatérítés, a szociálisan nehéz helyzetben levő rétegek támogatása a mostani, tervezett gyakorlatnál még bonyolultabb adminisztrációt, a javasoltnál nagyobb ellenőrző, végrehajtó létszámot igényel. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a jobb oldalon.)