Tartalom Előző Következő

DR. SURJÁN LÁSZLÓ népjóléti miniszter: Köszönöm a szót, Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Aszszony! Tisztelt Ház! A kérdést két részre kell bontani. Az egyik az 1993-ban belépő, a másik az 1994-ben belépő beruházások működtetésének a kérdése. Az 1993-ban belépőkkel különösebb probléma nincs. Az érvényes költségvetésben van egy rovat, a 129,6 milliárd forintos gyógyító, megelőző ellátási rovatnak egy alrésze, összességében 2,1 milliárd forint szolgál az 1992-es céltámogatások dolgaira. Az 1992-es céltámogatás az, ami 1993-ban meghúzódik. Itt tehát elvileg rendben vagyunk, a tényleges jóváhagyások is megtörténtek, illetve most a napokban záródik a folyamat. Más a helyzet azonban azokkal a beruházásokkal, amelyeket mondjuk a tisztelt Ház ebben az évben indít el. Most jó lenne befogadó nyilatkozattal rendelkezni, +94-es belépéssel. A Társadalombiztosítási Főigazgatóság nem adott ki 1994-es befogadó nyilatkozatot. Én magam is úgy tartom helyesnek, hogy ma, 18-án ne adjunk ki olyan nyilatkozatot és ne hozzunk olyan határozatot, amely a 21-én megszülető önkormányzatok véleményét okvetlenül be kell kalkulálja. Következésképpen egyébként is a +94-es költségekkel kapcsolatban a +94-re vonatkozó költségvetésben kell a végső döntést meghozni. Elképzelhető, hogy egyes területeken - bár képviselő asszony nem célzott rá - ennek híre menvén zavar keletkezett, hogy van-e értelme egyáltalán, ilyen körülmények között, 1994-ben új cél- és címzett támogatásokat az egészségügy területén megindítani. Szeretnék ennek a problémának elébe menni és azt mondom: természetesen van. Egyrészt az 1994-es feltételeket a költségvetés keretei között meg tudjuk szabni, másrészt át kell alakítani ezt az egész folyamatot, mint ahogy jelenleg zajlik. Jelenleg végeredményben, hogyha egy kórház egy fejlesztés révén elindít mondjuk egy új diagnosztikus eljárást, az egyértelműen olyan többletköltséget jelent a számára, mely többletköltséget meg kell kérjen a társadalombiztosítástól. Hogyha kiteljesedik a teljesítményfinanszírozásnak az a része, ahol nem azzal törődik a társadalombiztosítás, hogy milyen úton gyógyították meg azt a beteget, hanem azzal, hogy meggyógyították, akkor a kórháznak kell felmérnie, hogy az új fejlesztés során belépő új beteganyag tartalmazza-e azt a többletforrást, amellyel ő a működtetést felelősséggel vállalni tudja. Ezen túl is nyilván, különösen addig, amíg a saját árrendszer működik, egyeztető tárgyalásokra lesz szükség a jövőben is. Azonban látni való, hogy a döntésnek egy jelentős része át fog tolódni a központi szervekről a helyi szervekre, illetve ezek harmonikus véleménye kell a végső döntést meghozza. 1994 nyilván egy ilyen átmeneti periódus lesz. Én azt remélem, hogy ezen a héten elvben megszülető önkormányzatokkal együttműködve tudjuk kialakítani azt a végső befogadó formát, amely a +94-es új fejlesztéseket végül is működőképessé teszi. Nyilván be kell még kalkulálni azokat a szempontokat is, hogy ezek az új fejlesztések azért valaminek a talaján működnek. Bizonyos költségek eddig is voltak, de nyilvánvaló, hogy egy fejlettebb ellátás, fejlettebb szolgáltatás többletköltségekkel jár, s esetleg a haszna csak sokkal később jelenik meg, ezért az önkormányzatok jövőre döntő szerepet fognak ebben játszani. Köszönöm a kérdést és köszönöm a figyelmet. (14.40)