Tartalom Előző Következő

DR. JÓZSA FÁBIÁN belügyminisztériumi államtitkár: + annak érdekében, hogy teljes választ tudjak kérdésére adni. (Közbeszólás a jobb oldalon: Halljuk!) A határozatok elleni fellebbezéseket a köztársasági megbízott 1992. november 30-án - tehát ez volt az a bizonyos november 7-ei átirat, november 30-án -, illetőleg december hónapban kapta meg. December 15-én értesítette a fellebbezőt és az első fokú építésügyi hatóságot, hogy az ügy bonyolultsága miatt az ügyintézési határidőt 30 nappal meghosszabbítja. Döntését valóban 1993. február 4-én hozta meg. Ebben megállapította, hogy az építési engedélytől jelentősen eltérő épület már szinte teljesen kész állapotban van. Tehát akkor, amikor a Köztársasági Megbízotti Hivatal mint másodfokú szerv érdemi határozat nyomán döntési helyzetbe került, addigra bekövetkezett az épületnek a felépítése, tehát gyakorlatilag kész volt az épület. Az első fok nem vizsgálta az egész épületre vonatkozóan a fennmaradás lehetőségét egy oldalról, másrészt nem kérte ki az új helyzetnek megfelelően - új beruházó, módosított program, engedélyezettől eltérő építkezés - a megfelelő műemléki szakhatósági véleményt, nem tisztázta a határozathozatalhoz szükséges tényállást, és mindezek következtében súlyos eljárási hibákat vétett. A köztársasági megbízott másodfokú határozatával mindezek miatt megsemmisítette az első fokú határozatot, és a III. kerületi Polgármesteri Hivatal jegyzőjét új eljárás lefolytatására jogosította. Nem adott tehát az épületre fennmaradási engedélyt, nem legitimálta az engedélyezettől eltérő építkezést, hanem pusztán egy, az eljárási követelményeknek megfelelő új eljárás lefolytatására utasította az első fokú hatóságot, aminek természetszerűen érdemi tartalma lehet például egy olyan eset is, hogy bontást rendelnek el. Felmerül a kérdés - igen tisztelt Országgyűlés -, hogy tehetett-e volna mást a köztársasági megbízott. Az építéshatósági ügyben hozott határozatra, fellebbezésre és esetleges új eljárás elrendelésére az államigazgatási eljárás általános szabályai az irányadók. Ezek értelmében másodfokú hatóság a fellebbezés vizsgálatának eredményeként az első fokú határozatot helybenhagyja, megváltoztatja vagy megsemmisíti. A köztársasági megbízott mint másodfokú hatóság abban az esetben, ha az érdemi határozat meghozatalához nincs elég adat, a tényállás további tisztázása szükséges vagy egyéb eljárási kötelezettség elmulasztását észleli, a határozat megsemmisítése mellett okszerűen az ügyben első fokon eljárt államigazgatási szervet új eljárásra utasítja. Hadd mondjam el, hogy ez az úgynevezett cassatorius jogkör az eljárásjogunk általános rendjéből folyik, és nem rendhagyó, és abszolúte nem jellemző az eljárásokra az, hogy a másodfokú szerv bizonyítási eljárásokat folytat és végez pótlólagosan az első fok helyett. Ezt képviselőtársam nem tudhatja, hiszen nem jogász, de ez mindenféleképpen szükséges - hogy magyarázzam - ahhoz, hogy érthető legyen az ügy. Elnök úr, rögtön be fogom fejezni. A fentiekből láthatjuk, hogy a Köztársasági Megbízotti Hivatal konkrét ügyben hozott határozata mind alaki, mind tartalmi szempontból kifogástalan volt. Sajnálatos, hogy az események ettől teljesen eltérő körülmények hatására visszafordíthatatlanná váltak. Nem - a kétségtelenül bonyolult ügyben - a másodfokú döntés meghozatala során eltelt két téli hónap, hanem a tiltó határozat ellenére háromnegyed éven át folyó építkezés idézte elő ezt a helyzetet. Elnök úr, engedje meg, és tisztelt képviselőtársam, hogy csodálkozásomnak adjak kifejezést, amiért egy olyan országgyűlési képviselő, akinek városvédő tevékenységét régóta figyelemmel tudjuk kísérni és igen nagyra értékeljük, egy konkrét eset kapcsán sommásan mond ítéletet egy állami hivatal, mi több, egy egész állami hivatalrendszer tevékenysége felett egy olyan ügyben, amelyet ezek szerint tartalmi szempontból és főleg eljárásjogi kérdésekből nem ismert és nem értékelt kellőképpen. Tisztelt Ráday Mihály! Ön azzal kezdte interpellációját, hogy számtalan panasz érkezik önhöz hasonló ügyekben az ország minden tájáról. Nos, nem várhatjuk el képviselő úrtól, hogy a Belügyminisztérium részére számtalan levelet postázzon. Ezért én azt kérem képviselő úrtól, hogy küldjön meg nekünk első lépésként csak 30 panaszt, és biztosíthatom, hogy egytől egyig ki fogjuk azokat vizsgálni. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)