Tartalom Előző Következő

GAÁL GYULA, a számvevőszéki bizottság elnöke: Ezért vártam a lehetőségre. Hölgyeim és Uraim! Nagyon röviden szeretném indokolni, hogy miért terjesztette elő a számvevőszéki bizottság a törvényjavaslatot. Az elmúlt években az Állami Számvevőszék a demokratikus közélet egyik legfontosabb intézményévé vált. Jelzi ezt az a közel 200 jelentés, amelyet az Országgyűlés elé tárt, többek között az állami és önkormányzati szervek gazdálkodásáról, a közpénzek felhasználásáról, a közvagyon hasznosításáról. De ezt jelzi az az egyre növekvő közbizalom és várakozás is, ami a számvevőszék tevékenységéhez kapcsolódik. Maga a miniszterelnök úr két alkalommal élt azzal a lehetőséggel, hogy nagy horderejű kérdésekben, mint például a szakszervezeti vagyonelszámolás vagy a belső államadósság ellenőrzése, vizsgálatot kezdeményezzen a számvevőszéknél. De más csatornákon keresztül is - legyenek azok országgyűlési bizottságok, egyes országgyűlési képviselők vagy más civil intézmények - egyre gyakrabban érik megkeresések a számvevőszéket különböző javaslatokkal: miben lenne feltétlenül fontos számvevőszéki vizsgálatot végezni. Tudnunk kell azonban, hogy ezeken az impulzusokon, kezdeményezéseken túl vagy ezek helyett a számvevőszék tevékenységét elsősorban maga a Magyar Köztársaság Alkotmánya, az Állami Számvevőszékről szóló törvény és mintegy 20 egyéb törvény és országgyűlési határozat szabályozza. De maga a számvevőszéki törvény is csak érintőlegesen foglalkozik a számvevők jogállásával, a számvevőszék munkatársainak, dolgozóinak jogállásával, helyzetével. A számvevőszéki törvény megalkotása óta napvilágot látott a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény, amely a központi és a helyi államigazgatás körében írja elő részletekbe menően a munkatársak besorolását, előmenetelét, általában a közszolgálati jogviszony teljes egészét szabályozza. De maga az Állami Számvevőszék a közszolgálati törvény életbelépése óta ellentmondásos helyzetben van. Egyrészt meg kell felelnie a munkatársak, a számvevők jogállását, munkaviszonyát érintő előírások tekintetében az Állami Számvevőszékről szóló törvénynek, másrészt a köztisztviselői törvény előírásai is törvényes kötelezettséget rónak a számvevőszékre mindenütt, ahol attól eltérően más törvények nem rendelkeznek. A két törvény összhangját kívánja most megteremteni a bizottság önálló indítványa annak érdekében, hogy a számvevők jogállását és lehetőségét, bérezési feltételeit a köztisztviselői törvénnyel összhangban, de a sajátos körülményekre tekintettel, a sajátos körülményeknek megfelelő módon szabályozza. Hölgyeim és uraim! Mindannyiunk közös érdeke, hogy a számvevőszék meg tudjon felelni azoknak az elvárásoknak, annak a bizalomnak, amit egyre erőteljesebben kinyilvánítottunk felé, és meg tudjon felelni azoknak a vizsgálati követelményeknek, amit számára az Országgyűlés törvényekben szabályozott. Annak érdekében, hogy ennek valóban meg tudjon felelni, kérem önöket, hogy sürgősséggel szavazzák meg a jelenlegi törvény tárgyalását, illetve a tárgyalás sürgősségét fogadják el, hogy mielőbb összhang teremtődjön a köztisztviselői és a számvevőszéki törvény között, és a számvevőszék munkatársainak a helyzete is stabilizálódjon. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)