Tartalom Előző Következő

KÁDÁR PÉTER (KDNP): Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány 1025/1993-as számú határozata Békés megye rövid- és középtávú fejlesztési feladatairól elrendeli, hogy - idézem -: "A gyulai határátkelőhely korszerűsítését biztosítani kell. Meg kell vizsgálni a gyulai határátkelőhely bővítésének lehetőségét." Eddig az idézet. A határozat eme 7-es pontjának a végrehajtásáért a pénzügy, a belügy, a külügy és a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter a felelős. A végrehajtás elvileg tehát az év végéig még megtörténhet. Amiért a határátkelőhely bővítését sürgetem, azt hadd indokoljam a következőkkel. Szakértők szerint egyrészt a vízvezeték telepítése, az új áteresztősávok megépítése és tetővel való ellátása, azaz a bővítés viszonylag rövid idő alatt elvégezhető munkafolyamatok, szemben a meglévő műtárgyak rekonstrukciójával, valamint a hosszabb távú elkerülő útszakasz építésével, amelyek több időt igényelnek. Másrészt a délszláv háború miatt sajnos már kitapasztalható forgalomnagyság, illetve járműmozgás hosszú, forró nyarat vetít előre az átkelőhelyen. A Nyugat-Európából a Balkánra vagy a Balkánon át érkező tranzitforgalom, a gazdasági, turista- és hivatásforgalom, mint például a szabadságolásra hazautazó török vendégmunkások áradata, előreláthatólag július-augusztus hónapra az ünnepek előtti csúcsot állandósítják. Ezt még tetézi a nyárra fellendülő kishatármenti bevásárlóturizmus. A veszteglő kamionok sora a személyforgalmat is jelentősen befolyásolja. Harmadsorban a nyári hőség tovább sokszorozza azokat a megpróbáltatásokat, amelyeket az átutazóknak, a lakosoknak és fuvarozóknak, valamint a határőrizeti és vámszervek szolgálatosainak ki kell állniuk. Ugyanakkor a határtelepülés, Gyula lakosai is számtalan többletterhet viselnek: a zsúfoltság, a kipufogógáz, a zaj, a közlekedési torlódások, a szemét, a közbiztonság hiánya, a fertőzésveszély stb. Hadd utaljak az elmúlt héten ugyan rövid néhány órára, de mégis bekövetkezett kamiontorlaszra, amit néhány szlovák kamionos okozott. Mindezeket a terheket alapvetően a majd 1995-ben megépülő 44-es főút elkerülő szakasza fogja levenni a helyben lakók, az útrakelők és a hatóságok válláról. Az áldatlan állapotokon azonban jelentősen könnyíthet a határátkelőhely bővítése. Államtitkár úr lát-e lehetőséget arra, hogy az év során az amúgy is elvégzendő munkák a nyári forgalmi csúcs beállta előtt készüljenek el, azaz lesz-e hosszú, forró nyár a gyulai határnál? (Szórványos taps a kormánypártok padsoraiban.)