Tartalom Előző Következő

DR. SCHAMSCHULA GYÖRGY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Budapest-Hegyeshalom vasútvonal korszerűsítése meghatározó elemét képezi annak a törekvésünknek, hogy a vasúti törzshálózat fejlesztése révén mielőbb bekapcsolódhassunk az európai vérkeringésbe, és megteremtsük az ebből eredő gazdasági-társadalmi előnyök kihasználásának feltételeit. Aktualitást ad a fejlesztésnek a pálya jelenlegi állapota, ugyanis műszaki okokból nagymértékben korlátozni kellett a forgalmi sebességet, és ez hovatovább a nemzetközi vasúti kapcsolatainkat is veszélyezteti. Ezen túlmenően elérendő célnak tekintjük, hogy a korszerűsítés a világkiállítás megnyitásáig megvalósuljon. Ezzel az utazási idő mintegy két óra lenne vasúton Budapest és Bécs között. Az említett szakaszon a korszerűsítés megalapozása érdekében alapos vizsgálatok folytak a műszaki feltételekre, a megtérülésre és a finanszírozás lehetőségeire nézve. A legkedvezőbb változatra a német fél tett javaslatot. A felajánlott hitelcsomag szerint hosszú futamidejű, infrastruktúrafejlesztést támogató hitelben részesülhetnénk. Ez a hitelcsomag 280 millió német márka értékben a vonal pálya-korszerűsítésére, 120 millió márka értékben német vagonvásárlásra szolgálna, és 50 millió márka értékű kereskedelmi hitel alapozná meg a közös vasútijármű-gyártást. A vonalépítés infrastruktúrahitelét a magyar állam, a járműbeszerzés hitelét a MÁV venné fel költségvetési garancia mellett. Számunkra kedvező a hitelajánlatban, hogy a hitelezők a vonal-korszerűsítés kivitelezése során nem ragaszkodnak sem német fővállalkozáshoz, sem német beszállításhoz. Így számításaink szerint a vonalkorszerűsítési projekt megvalósításánál a belföldi, tehát a magyar munka, illetve termék 80-85%-os mértékű lehet. A magyar foglalkoztatási gondok enyhítéséhez egy ilyen nagyságrendű hazai beruházás- és termékigény számottevően hozzájárul. A hitelcsomag 120 millió márkás része a német fél által leszállítandó 70 darab nagy sebességű vasúti kocsi beszerzését irányozza elő. Ez a kocsitípus részben a belföldi távolsági Inter City, valamint a környező városokkal fenntartott nemzetközi forgalom kulturált lebonyolítását biztosíthatja. A kocsik beszerzésével jelentősen enyhíthető a MÁV közismerten nagyon kedvezőtlen járműhelyzete, egyben biztosított a 20%-os magyar beszállítási hányad. Végül a hitel 50 millió márkás része ilyen vasúti személykocsi magyarországi közös gyártását alapozza meg gyártásidokumentáció-átadással és körülbelül 50%-os német beszállítás finanszírozásával. A beszerzendő és a közös gyártású járművek azonos típusúak, ami az üzemeltetésben és karbantartásban jelentős előnyökkel jár. Tisztelt Országgyűlés! Szeretném hangsúlyozni, hogy e jelentős kormányzati beruházás megvalósításával egy tovább már nem halasztható fejlesztés kezdhető meg az ország szállítási pozícióját veszélyeztető helyzet megszüntetése ellen. Kérem ezért a tisztelt Országgyűlést, hogy a javaslatot megtárgyalni és támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)