Tartalom Előző Következő

SIKLÓS CSABA, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportjának vezérszónoka: Köszönöm, Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Budapest- Hegyeshalom közötti pályaszakasz a magyar vasúthálózat egyik, talán az sem túlzás, ha azt mondom: a legjelentősebb vonala. Mind a belföldi, de tágabb értelemben a nemzetközi közlekedésben is egyaránt meghatározó szerepe van. Így volt ez a múltban, s még inkább igaz ez a megállapítás a jövőre nézve, amikor is - az európai országok gazdasági helyzetének alakulásával összhangban - a lakosság mobilitása, utazási igénye vagy a kereskedelmi árucsere korábban elképzelhetetlen mértékben megnőtt és növekszik folyamatosan. S napjainkban szerencsére a vasúti közlekedés növekvő szerepét támasztja alá a környezetvédelem iránti nagyobb fogékonyságunk is. Mindezek együttes hatása, hogy a világon mindenütt a vasút újra reneszánszát éli, és a fejlettebb, gazdaságilag erősebb országokban jelentős összegekkel támogatja az állam a hálózatot, a járművek korszerűsítését, a biztonság növelését. A cél: Magyarországon is ismét vonzóvá tenni a vasúti közlekedést, biztosítani a közúttal, sőt a légi közlekedéssel való versenyképes helyzetét; a sebesség növelését, az utazás kényelmét és az áruk pontos, megbízható szállítását. A sebesség fokozatos növelése az európai hálózat versenyútirányai vonatkozásában olyan következménnyel is jár, hogy felértékelődnek a nem természetes útirányok. Különösen akkor, ha a természetes összeköttetést jelentő vonalak műszaki állapota nem éri el a szükségest. Sajnos, ez a magyar vasútra összességében és részeiben is igaz. A pálya, a járművek és a kiszolgáló létesítmények elavult műszaki színvonala, az alacsony sebesség nemcsak a vasút, de az ország gazdasági érdekeivel is ellentétesen hat. Tisztelt Ház! Az elmúlt években szerencsére elkezdődött egy folyamat, mely ezen az áldatlan helyzeten változtatni kíván. Nagyobb a költségvetési támogatás, az állam részéről több esetben garanciavállalás történt az üzemeltetést és a fejlesztést elősegítő hitelek felvételéhez. Ebbe a sorba tartozik a tisztelt Ház előtt lévő 450 millió márkás hitelcsomag, melynek segítségével európai színvonalon épülhet újjá a hegyeshalmi vonal, s melynek segítségével megteremthetők a feltételei a 160 kilométer/óra sebességre is alkalmas személykocsik hazai gyártásának. Az előkészítés során sokszor találkozhattunk kétkedőkkel: miért ez a 180 kilométeres vonalszakasz átépítése a legfontosabb, amikor a mintegy 7500 kilométer magyar vasúthálózat túlnyomó része kritikán aluli állapotban van. Vagy a járművek vonatkozásában: miért vásárolunk 70 darab kocsit, miért nem gyártunk. De lehetne folytatni az újat, a változást nem igazán akarók kérdéseit, akik csak szavakban óhajtják a mást, de a tettektől elvesztik bátorságukat. Tisztelt Ház! A döntés lényegében az, akarjuk-e egy korszerű, az európai vasúthálózathoz szervesen illeszkedő, korszerű vasút kiépítésének első lépéseit megtenni, egy olyan vasútét, amely versenytársa lehet mind a közúti, mint a légi közlekedésnek, de egyúttal versenytársa lehet az egyéb konkurens nemzetközi vasúti útirányoknak is. Igen, a döntés erről szól. S úgy érzem, dolgunk nem is lehet más, mint a fejlődést választani és, megadni a lehetőséget az első, de igen nagy hatású, 1993. évi árszinten közel 16 milliárd forint értékű nagyberuházás elkezdésére. A közel négy évig tartó munka nemcsak jelentős közvetlen és közvetett munkahelyteremtő hatású, hanem korszerű technika alkalmazásával olyan új gyártmánytermékeknek a gyártását is meghonosíthatja Magyarországon, amelyek okos kereskedelempolitikával komoly exportbővítési lehetőségeket is biztosítanak. Igaz ez mind a pálya, mind a járművek vonatkozásában. És egy rövid megjegyzés a személykocsi-beszerzéshez. A vasútnak az ezredfordulóig több mint 500 kocsira lenne szüksége. A most beszerzésre kerülő 70 kocsit követően megvalósítható az a közös gyártás, amely mindezt biztosíthatja. Talán nem is szükséges hangsúlyoznom, hogy milyen nagyfontosságú lépés ez, csak legyen hozzá megfelelő finanszírozási lehetősége a vasútnak. Olyan, mint amilyenre most a hitelcsomag segítségével lehetőség nyílik. Lehetőség nyílik a XXI. század vasútjának kiépítéséhez az első kicsi, de óriási jelentőségű lépés megtételéhez. Tisztelt Képviselőtársaim! Önök a holnapi szavazás során abban a szerencsés helyzetben lesznek, hogy az előterjesztés elfogadásával a magyar vasút történetében egy korszakváltást indíthatnak el. Olyan változást, mely megfelel Széchenyi szellemének, olyan változást, amelyért Baross Gábor is dolgozott, egy olyan változást, melynek segítségével ma felelős politikusként bizonyíthatjuk, hogy az ország gazdasága szempontjából és a mindinkább felértékelődő környezetvédelem terén is meghatározó vasúti fejlesztésnél a haladás, az európaiság mellett tesszük le voksunkat. Tisztelt Ház! Mindezen gondolatok jegyében javaslom az előterjesztés elfogadását, és biztos vagyok benne, hogy a magyar vasút jól él majd a kapott lehetőségével, s hatékony, pontos munkával, a gazdaságosság messzemenő betartásával az ország gyarapodására használja fel e jelentős összegű hitelt. Köszönöm figyelmüket. (Taps.)