Tartalom Előző Következő

DR. ILKEI CSABA (független): Köszönöm a szót, Elnök Úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Államvasutak néhány vezetőjének társaságában alkalmam volt megismerni a fővárosi körvasúti hálózatot, amely a múlt század végén épült, 1972-re villamosították, és ma jó adottságokkal, de kihasználatlanul várja, hogy újra felfedezzék olyan elővárosi vasút céljaira, amely megoldhatná Budapest tömegközlekedési gondjainak jelentős részét. A csaknem 200 km hosszú, kétvágányú, villamosított pálya 36 vasútállomást köt össze 120 km iparvágány csatlakozásával, és a bővítési lehetőségek adottak: a Budapest-Kelenföld-Rákospalota-Újpest vonal például Bicskétől Vácig futhatna, a Budapest-Kelenföld-Kőbánya-Kispest-Vecsés összeköttetés Érdtől Monorig terjedhet, a Pécel-Óbuda irány Gödöllőtől akár Esztergomig is bővíthető. Környezetbarát módon úgy, hogy a légszennyező, lassú és drága autóbuszoktól részben megszabadítja a lakosságot, kiküszöböli az átszállásokat, lehetővé teszi a korszerűbb autóparkolást. Európa nagyvárosai Bécstől Párizsig a kötöttpályás közlekedéssel oldották meg tömeges gondjaikat, méghozzá úgy, hogy üzleti érdekeltségű közlekedési közösségeket hoztak létre az állam, a közlekedési vállalatok és az önkormányzatok. A szolgáltatási és tarifaközösség a kölcsönös előnyökön alapszik, és szerény haszonnal kifizetődő egy olyan feladatra, amelynek egyelőre nincs jobb megoldási lehetősége. Többen is felismerték ezt, ám az idő vészesen múlik a tétlen várakozással anélkül, hogy összehangolnák végre - annyi széthúzó pártpolitikai érdeket félretéve - a Magyar Államvasutak, a BKV, a Volán és az önkormányzatok érdekeit. Ezek ma még éppúgy nem alkalmazkodnak egymáshoz, mint például a helyi és helyközi autóbuszjáratok a vasúti menetrendhez. A tömegközlekedés gazdaságpolitikai jelentősége a vállalati részérdekek fölé kell hogy emelje jó adottságunk korszerű kihasználását, további tétlenkedés nélkül. Alig néhány százmillió forintba kerülne például az, hogy három év múlva az Expóra megindulhasson a dél-budapesti vonal, ami az egyik legzsúfoltabb tömegközlekedési gócterület megkönnyebbülését jelenthetné. Tisztelt miniszter úr! Mikor kívánja kezdeményezni a körvasúti hálózatra épülő elővárosi vasút szolgáltatási és tarifaközösségének megalakítását a tömegközlekedés egyre súlyosabb gondjainak ésszerű megoldása érdekében? Várom szíves válaszát.