Tartalom Előző Következő

PESTI FERENC (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az egészségügyi intézmények céltámogatási rendszerét a '92. évi LXXXIX. törvény, valamint ennek végrehajtásáról szóló 46/93-as számú kormányrendelet szabályozza. A rendelet szellemiségével és szabályozottságával egyet lehet érteni, mely szerint az önkormányzatok csak meglévő és e célra zárolt pénzeszközeikkel részesülhetnek céltámogatásban. Egyet lehet továbbá érteni azzal is, hogy a Kormány az általa biztosított pénzeszközök felhasználását ellenőrizni kívánja. Azonban a fentiek ellenére zavar van a működésben, hisz a törvény a gyakorlatban az alábbiak szerint működik: Az egészségügyi intézményeknek a tárgyévet megelőző augusztusig be kell adni az önkormányzathoz tételesen a következő évi gépműszerigényüket. A megyei önkormányzat és annak illetékes bizottságai, majd a közgyűlés ezt megtárgyalja és keretösszeget határoz meg az egyes intézmények részére. A keretösszeg meghatározása úgy történik, hogy figyelembe veszi saját pénzügyi forrásait - ezt 60%-nak veszi -, feltételezi, hogy megkapja a céltámogatást, így alakul ki 100%-ban az egyes intézmények gépműszer- fejlesztési kerete. A helyi döntések meghozatala után ezt a TÁKISZ-on keresztül fölterjesztik a Belügyminisztériumba, ahonnan összesítve terjesztik a Parlament elé gépekre bontott listák alapján. A '93-as évre szóló és a fenti formában '92-ben beterjesztett gépműszer- céltámogatási keretekről a Parlament várhatóan szeptemberben fog dönteni. A rendszer és a döntés elhúzódása a felhasználó, tehát az egészségügyi intézmények részéről az alábbi gondokat veti fel: Tekintettel arra, hogy lista szerint történik a műszerbeszerzések, illetve a keretek jóváhagyása, az akutan jelentkező igényeket a rendszer nem tudja kezelni. Például tavaly nem tudták, hogy ez év januárjában elromlik Miskolcon a miskolci kórház gyermeksebészetének altatógépe, így hiába csoportosítanák át más eszköz terhére, nem tudják a beszerzést megvalósítani. A Parlament lista szerint hagyja jóvá a gépműszerbeszerzéseket, amelyet előző évben adnak le a kórházak, így a fenti esethez hasonlóan módosításra a következő évben lehetőségük nincs. A hosszú átfutás miatt a cégek áremelése nem védhető ki. Ezen gépműszerek jelentős része tőkés importból származik, a hosszú átfutás miatt viselniük kell a forintleértékelésből adódó különbözetet. '93-ban várhatóan szeptemberben dönt a Parlament, mire közzéteszik és lehívhatóvá válik, ez a pénz októberben kerül a kórházakhoz. Egyszerűen nem lesz lehetőség a pénz elköltésére, illetve felhasználására, hisz a költségvetési törvény értelmében kétmillió forint fölötti értékhatárnál nyilvános napilapban kell tendert kiírni és esetleg többfordulós tendertárgyalás alapján lehet dönteni a beszerzésekről. (14.50) Figyelembe véve a kiírást és a tenderszabályzatot, a lebonyolítás két-három hónap alatt szinte lehetetlen. Tisztelt államtitkár úr! Lehetőséget lát-e abban, hogy az önkormányzatok az általuk megjelölt saját rész erejéig kötelezettséget vállalhassanak és eszközöket vásárolhassanak? Lehetőséget lát-e államtitkár úr abban, hogy a gépműszer-céltámogatásoknál az egyes önkormányzatok és intézetek ne listát, hanem forintösszeget kapjanak, megteremtve ezzel a lehetőségét az akutan jelentkező gondok kezelésének és a keretösszegen belüli, sürgősséggel jelentkező igények kielégítésének? Köszönöm szépen. (Taps.)