Tartalom Előző Következő

DR. PELCSINSZKI BOLESZLÁV (SZDSZ): Tisztelt Országgyűlés! Hölgyeim és Uraim! Az egyes elkülönített pénzalapokról szóló törvény módosítása azért szükséges, hogy a földhasznosítás támogatásához folyósítandó pénzek elosztása megtörténhessék. Ehhez a törvénymódosításhoz képviselőtársnőmmel, Lukovics Évával módosító javaslatot nyújtottunk be, mivel fenntartásaink vannak a törvénymódosítással kapcsolatban. Ennek oka az, hogy a törvénymódosítás azt tartalmazza, hogy az 59/1993. számú kormányrendelet melléklete szolgáljon arra a célra, hogy a mellékletben felsorolt településekről nyújthassanak be igényt ezen támogatásra. Mi azt javasoljuk, hogy a 97/1992., a területfejlesztési támogatásokról szóló kormányrendelet melléklete szolgáljon erre a célra. Miért van ez így? Mik az aggályaink? Azzal kezdeném, hogy májusban interpelláltunk Futaki Géza képviselőtársammal a CKK-val kapcsolatban. Erről a CKK-ról, a céltámogatást kiegészítő keretről rendelkezik az 59/1993-as számú kormányrendelet. Az az ellentmondás ezzel kapcsolatban, hogy a céltámogatási törvény, illetőleg maga az 59/1993-as kormányrendelet is a szerint szándékozik a pályázati részvételt biztosítani az egyes települési önkormányzatoknak, hogy az egyes önkormányzatokban a munkanélküliek száma kétszerese-e az országos átlagnak, avagy nem. Tehát a törvény is és a rendelet is úgy szól, hogy azok pályázhatnak, ahol a munkanélküliség kétszeres, illetőleg a társadalmilag és gazdaságilag elmaradott települések is pályázhatnak. Ezzel szemben ennek a kormányrendeletnek a melléklete már nem településekről beszél, hanem foglalkoztatási körzetekről, és csak azokból a foglalkoztatási körzetekből lehet pályázatokat benyújtani, ahol a munkanélküliségi ráta meghaladta az országos átlag kétszeresét. (17.40) Úgy gyakorlatilag olyan települések is ki lettek zárva, amelyek a törvény értelmében, illetőleg a kormányrendelet értelmében bizony helyet kaphattak volna a pályázati kiírásban. Nem nehéz elképzelni, hogyha több települést veszünk mintaként, mivel általában nem egyforma a településeken a munkanélküliségi ráta, előfordul, hogy van olyan település, amely annak ellenére bekerült ebbe a körbe, hogy viszonylag jól áll a munkanélküliség tekintetében azért, mert a mellette lévő települések olyan rosszul állnak, hogy lerontják ezt az értéket, és fordítva is fennáll ez a lehetőség. Azt kell hogy mondjam, hogy az interpellációra adott válaszban az államtitkárnő is körülbelül hasonló szellemben nyilatkozott, ő is elismerte, hogy ennek a rendeletnek vannak hibái. Úgy szólt, Tarjánnét idézem az Országgyűlési Naplóból: "Kezdeményezzük a megkifogásolt rendelet mellékletének pontosítását. Bízom benne, hogy az idei átmeneti zavar jövőre elkerülhető lesz, azonban az idei támogatási rendszert már nem tudjuk módosítani." Tehát ebből is látszik, hogy maga a tárca is látja, hogy gondok vannak ezzel a kormányrendelettel, illetőleg annak a mellékletével. Azt kell még elmondanom érvként, hogy miért javasoltuk mi, hogy a tavalyi településfejlesztési támogatás településjegyzéke szolgáljon a pénzek elosztási forrásául, illetőleg a pályázat benyújtásához. Valószínűleg a földhasználók sem ismerik ezt a CKK területi listát, arra számítanak, hogy a szerint a lista szerint történik a pénzek elosztása, ahogy tavaly történt. Gyakorlatilag még azt is meg kell említenem, hogy különösebb zavart nem okozna a költségvetésben sem a javaslatunk elfogadása, mert körülbelül mind a két lista alapján,ugyanannyi pénzt kellene a pályázati célokra biztosítani. Ezzel szemben például Békés megyében 42-ről 30 településre csökken azon települések köre, ahonnan pályázatot lehet benyújtani. Tisztelt Országgyűlés! Azért tettünk javaslatot a tavalyi területfejlesztési települési lista elfogadására, mert a Kormány által előterjesztett CKK-listával szemben aggályok merültek fel. Szerettük volna megelőzni a későbbi bonyodalmakat. Sajnos, félek attól, hogy ma este nem a legjobb megoldás fog megszületni a földhasznosítás támogatásának elosztására. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)