Tartalom Előző Következő

KÁDÁR PÉTER, a környezetvédelmi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A környezetvédelmi bizottság megtárgyalta a területfejlesztési támogatás irányelveiről szóló országgyűlési határozati javaslathoz benyújtott módosító indítványokat. Ezeket az indítványokat három csoportba igyekszem öszszefoglalni: Egyrészt megemlítendő és talán a legteljesebb ilyen csoport az a csomag, amit Rott Nándor, a bizottság elnöke nyújtott be. Egy merőben más megközelítésben, egy teljesebb mutatórendszerrel kívánja a területfejlesztési támogatás irányelveit meghatározni. Ennek lényege a következő: Az elmaradottsági mutatók rendszerében nagyobb súllyal vegyen részt a gazdaság, nevesül az életminőségre jellemző adatok, a vagyoni állapot, a jövedelemtermelő képesség. Tehát egy olyan mutatórendszert alkosson az Országgyűlés, amely az egyes ember, az ott élő polgár életminőségét közelről tárja fel. Ezzel a javaslatcsomaggal, amit összefoglalóan a fenti módon tudok jellemezni, a bizottság nagy része rokonszenvezett, maga a tárca is elismerte szakmai megalapozottságát, azonban itt megint azzal a helyzettel állunk szemben, hogy amikor elfogadunk egy szakmailag jó javaslatot, akkor szinte lehetetlenné teszszük azt, hogy az Országgyűlés gyorsan végezze el a munkáját, a már időben kitolódott javaslatot meg tudja alkotni. A bizottság nagy része támogatta ezzel együtt Rott Nándor elnök úr javaslatcsomagjának főbb elemeit. A módosító indítványok második csoportja a normaszöveg módosítására, apróbb kiigazítására szorítkozott, és ezekben többnyire a térségi, illetve a települési elv ütközött egymással. Egyes képviselők új térség beléptetésével szerették volna jól felfogott regionális érdekeiket érvényesíteni. A módosító indítványok harmadik csoportja az, ami a szűrő szálait próbálja szorosabbra vagy lazábbra fűzni, az elmaradott vagy fejlesztésre indokolt területek meghatározásába új mutatókat akar beemelni vagy a meglévőket akarja korrigálni. Összességében a bizottság azokat a módosító indítványokat támogatta, amelyek némileg kiegészítik a törvényjavaslat, az előterjesztés szempontrendszerét, ugyanakkor nem teszik lehetetlenné a gyors elfogadtatást és a települési jegyzék megjelentetését, amiről korábban már hallottunk. Feladatom és tisztem bizottsági előadóként továbbá aláhúzni azt, hogy a bizottság erősen vitatta azokat az adatokat, amelyek alapján ez a mutatórendszer elkészült. Nem az adatok hitelességét vontuk kétségbe, hanem az aktualitásukat. Hadd említsek egy példát, amihez egyébként későbbi felszólalásomban indokolandó módosító indítványomat fűztem, ennyi a zárójel és a személyes vonatkozás: Bizottsági előadóként most csak azt kívánom elmondani, hogy például a munkanélküliség - a mezőgazdasági munkanélküliség - területi szóródásának meghatározásában az előterjesztés 1990-es adatokat, népszámlálási adatokat vesz figyelembe. Ha áttekintjük a rendszerváltás eltelt három évét, akkor meg kell állapítanunk, hogy a '90-es adatok a mezőgazdasági munkanélküliség megállapításában például, de ugyanígy az infrastrukturális vagy gazdasági mutatók tekintetében már nem időszerűek. Úgy tehát a hitelesség, a hitelesíthetőség, a szakmai pontosság és a valós tények feltárásának rovására ment az előterjesztésben. Ezt akkor is meg kell jegyeznem, hogyha belátjuk azt, amit a tárca képviselője a bizottsági ülésen előadott, miszerint nem áll módjában jelenleg a tárcának olyan pontos és hitelesített statisztikai adatbázis, amelyik minden kívánalomnak megfelel, amelyik azt a teljességet célozza meg és teljesíti, amit például Rott Nándor elnök úr is célzott a módosító indítványával. Végül bizottsági előadó minőségemben elő kell adnom azt az indítványt, amit csatlakozó módosító indítványként nyújtott be a bizottság Rott Nándor képviselő 11397/3-as számú módosító javaslatához, amely a határozati javaslat 1/1. pontjának (2) bekezdését érinti. Ennek lényege, hogy a területpolitika fő céljai közé sorolja a hazai és nemzetközi regionális együttműködés kiépítését. Amennyiben ezt az Országgyűlés elfogadja, akkor úgy gondolom, sikerül egy olyan új elemet belevinni az előterjesztésbe, amely törvényként nagymértékben hatékonyabbá tenné a területpolitikát. A kistérségi együttműködésre gondolok, amelyek elsősorban a felzárkóztatandó területek - Északkelet-Magyarország vagy Délkelet-Magyarország- esetében különösen kiemelendők, a Szabolcs-Szatmár- Bereg megyei és a Békés megyei törekvésekre hadd utaljak. (17.30) A bizottság másik kapcsolódó módosító indítványát az általam jegyzett 12733-as számúhoz fűzi. Ennek lényege: három új infrastrukturális mutató építendő be az elmaradottsági mutatók körébe, a szennyvízcsatorna-hálózat, a tömegközlekedési eszközök és a telefonhálózat fejlettségének a mértéke. Én azt kérem a tisztelt Országgyűléstől, hogy a bizottságnak ezeket a módosító indítványait, amelyek megszűrt, csatlakozó módosító indítványok, támogassa, és ilyen módon bővítse az adott lehetőségek között azoknak a mutatóknak a körét, amelyek egy valósabb, reálisabb képet adnak Magyarország fejletlenebb és fejlesztésre méltó területeiről. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)