Tartalom Előző Következő

DR. LATORCAI JÁNOS ipari és kereskedelmi miniszter: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A dohánytermékek piacán az elmúlt években komoly versenyhelyzet alakult ki, aminek eredményeképpen megkezdődött a multinacionális cégek között a dohánypiac felosztása. A dohányipar tulajdonosai arra törekednek és törekedtek, hogy a hazai dohányforgalmazásból minél nagyobb részarányt szerezzenek meg. A dohánygyártók a cél érdekében a magas szintű hazai jogszabályokban megfogalmazott tilalmak ellenére 1991 óta széles körű reklámozási tevékenységet kezdtek meg, elsősorban a nyomtatott sajtóban és a közterületeken. Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium számos intézkedést tett a törvényellenes reklámozási tevékenység visszaszorítására. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségről szóló 95/1991. évi VII. 23-ai kormányrendelet 2. �-a értelmében a Főfelügyelőség és a felügyelőségek ellenőrzik a belföldi reklám- és hirdetési tevékenységre vonatkozó tilalmak betartását. A felügyelőség az elmúlt két esztendő alatt kettőezer szabálysértési eljárást kezdeményezett. Ennek eredményeként számos reklámozó megszüntette a tiltott reklám kihelyezését. Kezdeményezésünkre a kiróható bírság felső határát ugyan felemelték, a szabálysértési bírság mértéke azonban önmagában nem szorította vissza a reklámozási tevékenységet, így ezért más, további kiegészítő intézkedéseket is kellett hozni. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ennek megfelelően a jövőben is kiemelt feladatnak tekinti e tiltott reklámozási tevékenység elleni fellépést, emellett azonban külön szankciók kidolgozása is folyamatban van. A tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 90. évi LXXXVI. törvény 3. �-ának (2) bekezdése értelmében tilos gazdasági tevékenységet tisztességtelenül, különösen a versenytársak, a fogyasztók törvényes érdekeit sértő vagy veszélyeztető módon, vagy az üzleti tisztesség követelményeibe ütközően folytatni. A dohányipari termékek reklámozása e tilalom megszegését jelenti, ezért lehetőség van a versenytörvényben előírt sajátos szankciók alkalmazására. Itt szeretném megemlíteni, hogy a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa egyik dohánygyárunk ellen, egyik dohánygyár mint kft. ellen eljárást indított a tisztességtelen piaci magatartás miatt. Megállapította, hogy termékeinek újságokban, közterületi óriásplakátokon történő reklámozása jogszabályi tilalmat sért, ezzel tisztességtelen gazdasági tevékenységet fejt ki. Ezért a versenytanács ezt a kft.-t 20 millió forint bírsággal sújtotta. (15.00) A képviselő úr által is említett jelenségek hatékonyabb visszaszorítása érdekében legutóbb módosítottuk a belföldi reklám- és hirdetési tevékenységről szóló rendeletet. A 14/1993. évi IX. hó 2-i IKM-rendelet értelmében tilos reklám közzétételére közterület-használati engedély nem adható ki. Ilyen reklám közzététele esetén a közterület-használati engedélyt haladéktalanul vissza kell vonni. A Fővárosi Önkormányzat Közgyűlése felhívta a kerületi önkormányzatokat, hogy a közterületeken elhelyezett dohánytermékreklámokat tartalmazó óriásplakátokat haladéktalanul távolítsák el. Erre a jogszabály módosítása most már a megfelelő jogi alapot létrehozta. Tájékoztatom még képviselő urat, hogy a dohányipari termékek reklámozását 1992-93-ban