Tartalom Előző Következő

VARGA MIHÁLY (FIDESZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A piacgazdaságra történő áttérés szükségszerűen magával hozza a magánszektor térnyerését az állami tulajdon mellett. A törvényi szabályozás változása lehetőséget teremt a gazdasági élet szereplői számára a törvény oldaláról biztosított egyenlő versenyfeltételek kialakulásához. Ebben reménykedett az a vállalkozói réteg is, amely az autóbusszal történő személyszállításban kívánt részt venni. Miniszter urat talán nem kell emlékeztetnem arra, hogy például Nagy-Britanniában vagy Ausztriában a magánvállalkozásokkal történő személyszállítás aránya jóval nagyobb a mienknél, körülbelül egyharmadát teszi ki az össz-szállításnak. Sajnos, a kedvezőtlen jelek arra utalnak, hogy ez az arány nem fog változni, ha az eddigi tendencia, mármint a Magyarország rovására meglévő arányok fennmaradnak. Igen elenyésző azok száma ma Magyarországon, akik ilyen vállalkozásra adják a fejüket. A koncesszióról szóló törvényben meghatározott koncesszió kiírására a legritkább esetben kerül sor, a vállalkozók tehát be sem tudnak kapcsolódni a szállításokba. A kevés vállalkozó, aki a csoda folytán mégis működik valahogy, közel sincs versenyhelyzetben az állam által preferált Volán Vállalatokkal. A koncesszióról szóló 1991-es törvény 5. � (1) bekezdése ugyanis kimondja, hogy az állam nevében a pályázat kiírására, elbírálására és a koncessziós szerződés megkötésére a tevékenység tárgya szerint illetékes ágazati miniszter jogosult, így tehát ebben a kérdésben a közlekedési miniszter úr. A felvetett problémák alapján kérdezem a miniszter urat: mennyi kérelem érkezett be eddig koncesszió kiírására, és a miniszter úr ezekből mennyit támogatott? Másodszor: véleménye szerint milyen esélyei vannak ma egy magánvállalkozónak a Volán Vállalatokkal szemben. S végül harmadszor: ön szerint szükséges-e a koncesszióról szóló törvény módosítása az anomáliák kiküszöbölésére? Várom miniszter úr válaszát. (Taps a FIDESZ padsoraiban.)