Tartalom Előző Következő

DR. KÓNYA IMRE belügyminiszter: Tisztelt Képviselő Úr! Azt a megállapítását, hogy Nyugat-Dunántúl lakosságát az egyes határátkelőhelyekkel kapcsolatban kialakult botrányos helyzet tartaná izgalomban, vitathatónak tartom. Nincs tudomásunk botrányos helyzetről, hacsak nem az osztrák állampolgárok illegális, a hatályos devizajogszabályokba ütköző kárpótlásijegy- vásárlásaival, illetve földbérleteik szerzésével összefüggésben kialakult helyi lakossági véleményeket nem minősíti annak. Legjobb tudomásunk szerint az ön által felvetett ügyben csak osztrák állampolgárok érintettek. A határőrség tájékoztatása szerint ugyanis a fertődi közúti határátkelőhelyen - a hatályos nemzetközi szerződés értelmében - öt burgenlandi gazdának, név szerint Siegfried Tschida, Anton Thell, Josef Bauer pomogyi, Werner Mishlits vallai és Stefan Teng apetloni lakosoknak, tehát öt burgenlandi gazdának 1994. február 26-ától nem engedélyezték a traktorral a közlekedést. Igaz, ezt az osztrák sajtó egyes köreinek sikerült magyar-osztrák hidegháborúként aposztrofálnia. Magyar gazdák ausztriai földjeinek megmunkálási igényéről vagy ebben történő korlátozásukról a határ- és vámőrség szerveinek nincs tudomása. A hiedelemmel ellentétben az 1993. december 1-jén hatályba lépő 116/1993. számú kormányrendelet a Magyar Köztársaság Kormánya és az osztrák szövetségi kormány között a közúti és vízi határforgalom ellenőrzéséről szóló egyezmény végrehajtását szolgáló megállapodás kihirdetéséről nem tiltotta meg a magyar-osztrák határátkelőhelyeken az erőgépek és traktorok közlekedését, mivel a megállapodás a közös átkelőhelyeken történő ellenőrzésre vonatkozik. A szentpéterfai és fertődi - de idetartozik továbbá Mosonszentjános, Fertőrákos és Bozsok - közúti átkelőhelyek forgalmára a Magyar Köztársaság Kormánya és az osztrák szövetségi kormány között új határátkelőhelyek létesítéséről a közös államhatáron 1991. április 5-én Budapesten aláírt megállapodás és a hozzá kapcsolódó jegyzőkönyv rendelkezik. A megállapodás végrehajtására kiadott intézkedés maximálisan figyelembe vette az államhatáron átvezető utak és az azokon lévő műtárgyak állapotát, a helyi lakosság igényét és a határforgalom ellenőrzését végző szervek lehetőségét; taxatíve sorolta fel a határátkelőhelyre megállapított és engedélyezett forgalom jellegét, kategóriáit. Ezek részletezve: Mosonszentjános-Mosontarcsa: nemzetközi gyalogos- és kerékpáros-forgalom; Fertőd-Pomogy: nemzetközi gyalogos-, kerékpáros-, személygépkocsi- és autóbusz-forgalom - a közúti híd 20 t-s korlátozású; Fertőrákos-Meggyes: nemzetközi gyalogos- és kerékpáros-forgalom; Bozsok-Rohonc: magyar és osztrák állampolgárok részére gyalogos-, kerékpáros-, személygépkocsi-, autóbusz- és mezőgazdaságimunkagép-forgalom; Szentpéterfa-Mogyorókerék: magyar és osztrák állampolgárok részére gyalogos-, kerékpáros-, személygépkocsi-, autóbusz- és mezőgazdaságimunkagép-forgalom - az út 2 t-s súlykorlátozású. Nyilvántartásunk szerint az átkelőhelyek megnyitása óta mezőgazdasági munkagéppel ez ideig Bozsoknál közel tíz esetben, Szentpéterfánál tizenöt esetben közlekedtek osztrák állampolgárok. Ilyen magyar igény nem merült fel. A fertődi átkelőhelyen 1993 őszétől kezdetben heti egy, majd ez év elejétől négy-hat esetben akartak mezőgazdasági munkagéppel átjönni a már említett és megnevezett osztrák állampolgárok. Meg kell jegyeznünk, hogy 1990 óta az osztrák-magyar államhatáron - elsősorban Jánossomorja és Sopron térségében - többször nyitottunk ideiglenes határátkelőhelyet burgenlandi földbérlők magyar területen lévő földjeinek művelése és a termények kiszállítása céljából. Tisztelt képviselő úr! Válaszomat az alábbiak szerint összegzem: A magyar határforgalmat ellenőrző szervek a hatályos jogszabályok és nemzetközi egyezmények szellemében ez ügyben szabályosan járnak el. Mivel magyar érdeksérelemről nincs tudomásunk, így bármily furcsa is, e kérdésben egyelőre az osztrák felet illetné meg a hivatalos kezdeményezés. Az ügy érdemi rendezésének felgyorsítására ennek ellenére a szükséges kezdeményezéseket az osztrák fél felé megtettük, a megoldási lehetőségeket áttekintettük. Legutóbb 1994. február 28-án Sopronban egy, a határforgalommal öszszefüggő megbeszélésen az illetékes osztrák szerv képviselője arról adott tájékoztatást, hogy a közeljövőben diplomáciai úton osztrák kezdeményezés várható a határforgalom-ellenőrzés egyes kérdéseinek újratárgyalására. Ezt az osztrák problémát e tárgyalások keretében nyilván rendezni sikerül. Úgy hiszem, a végleges megoldást a Parlament által meghozandó földtörvény szellemében, mindenképpen a magyar érdekek figyelembevételével sikerül majd elérni. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps.)