Tartalom Előző Következő

DR. BECKER PÁL pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, Elnök Úr. Tisztelt Ház! Akárcsak az árutőzsdetörvényt, ezt a törvényt is hoszú előkészítő munka előzte meg, és ennek eredményeképpen terjesztem be most önök elé a Magyar Ex-port-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló törvényjavaslatot. A piacgazdaságnak megfelelő pénzügyi intézményrendszer kiépítésében, a kétszintű bankrendszer létrejöttével kezdődő intézményfejlesztési folyamat egyik utolsó lépéseként jöhet létre - a benyújtott törvényjavaslat elfogadásával - az Ex-Im Bank és az Exporthitel Biztosító. Az egyszintű bankrendszerben szinte kizárólag a jegybank látta el az exportfinanszírozással összefüggő feladatokat. A jegybank jogállásának törvényi rendezésével, a pénzintézeti és a biztosítási rendszer átalakításával a korábbi rendszer megújítása vált szükségessé. A nemzetközi pénzügyi életben az exportfinanszírozás és exporthitel- biztosítás rendszere a piaci verseny egyik legfontosabb tényezője. Az export mellé nyújtható hitelek, a politikai és kereskedelmi kockázatok elleni biztosítások és a különböző garanciák feltételei ma már ugyanolyan részei egy üzletkötésnek, mint a szállítási határidők, az áru minősége vagy ára. (12.30) A fejlett piacgazdaságokban is a versenyképesség javításának eszközeként használják ezért azt az állami hátterű exportfinanszírozó és exporthitel- biztosító rendszert, amely Japántól az Amerikai Egyesült Államokig szinte mindenhol megtalálható. Nemzetközi versenyképességünk javítása is megköveteli, hogy a magyar pénzügyi rendszerbe beillesszük a megfelelő intézményeket. A nemzetközi pénzügyi életben az exportfinanszírozás egy részét felvállaló speciális jogállású bankok, illetve a politikai kockázatok elleni exporhitel- biztosítást végző intézmények tevékenysége mögött jelentős mértékű állami szerepvállalás húzódik meg, biztosítva ezzel a lehető legkedvezőbb feltételeket a hazai exportőröknek. Mindezen tényezők miatt sem lehetnek képesek a hazai kereskedelmi bankok és biztosítók ezen feladatokat versenyképes feltételekkel ellátni. A fentiekre tekintettel terjesztette a Kormány önök elé a törvényjavaslatot, amelynek alapján a jelenlegi politikai kockázatok elleni biztosítással foglalkozó Exportgarancia Részvénytársaság szétválásával jönne létre az Ex-Im Bank és az Exporthitel Biztosító. Az Ex-Im Bank az exportfinanszírozást és garancianyújtást végezné pénzintézeti tevékenységként. Működésében központi helyet az exportnak kell elfoglalnia. Magyarország azonban nyersanyagokban szegény ország, ezért a későbbiekben indokolt lehet, hogy kivételes jelleggel a stratégiai fontosságú importok lebonyolításába is bekapcsolódjon. Az Exporthitel Biztosító viszi tovább az Exportgarancia Rt. tevékenységét, a politkai kockázatok elleni biztosítást. Emellett a törvény alapján felhatalmazást kap a kereskedelmi kockázatok elleni biztosítás végzésére is. A két intézményre az általános pénzintézeti és biztosítási szabályok vonatkoznak néhány eltéréssel, amelyet a törvényjavaslat tartalmaz. Az Ex-Im Bank és az Exporthitel Biztosító irányításában az intézmények jellegének megfelelően a 100%-os állami tulajdonlásból is következően a társasági jellegű vezetés és az állami befolyás szükségleteit kellett összehangolni. Az állami irányítás a két társaság napi üzletmenetelére nem terjedne ki, és csak a stratégiai jellegű döntésekre vonatkozna. Tisztelt Ház! A törvény elfogadása azért is igényli a kivételes és sürgős eljárást, hogy még ebben a parlamenti ciklusban elfogadható legyen, és ez alapján az Exportgarancia Rt. bázisán folytathassa kibővített tevékenységét az Exporthitel Biztosító Részvénytársaság és hónapokon belül megalakulhasson az Ex-Im Bank. Az Ex-Im Bank tevékenysége ily módon a második félévben már segíthetné a magyar exportőröket a külpiaci versenyben. Ehhez kérem képviselőtársaim segítségét. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)