Tartalom Előző Következő

DR. URBÁN LÁSZLÓ (FIDESZ): Köszönöm, Elnök Úr. Igyekszem összefogott lenni. Ugyanis arról van szó, hogy természetesen mi is egyetértünk azzal, hogy kell valamilyen specializált intézményi formája annak, hogy az exportot támogassuk, hiszen valójában ez az intézmény burkolt exporttámogatást nyújt, ami GATT- konform megoldás - tehát ilyesmire szükség van. Azonban van itt egy alapvető dilemma egy ilyen szervezet létrehozásánál, éppen amiatt, mert puha költségvetési pénzekkel különféle módon támogat, ráadásul államigazgatási intézmények részvételével, azok közötti egyeztetéssel. Valójában az üzleti megfontolások érvényesülésének biztosítása az, ami rendkívül kétséges. Mennyiben üzletszerű ennek a szervezetnek a működése, és mennyiben politikai, adminisztratív, az üzletiektől távol álló szempontok érvényesülnek az egyes ügyletekre vonatkozó döntéseknél? Mi úgy látjuk, hogy alapvetően háromféle megoldás, alternatíva van arra, ahogy ezt a helyzetet intézményesíteni lehet vagy lehetett volna. Az egyik, ha üzleti bankok vagy üzleti biztosítótársaságok szerződéses alapon végeznek ilyen funkciót - egyébként volt is ilyen konstrukció korábban, a Hungária Biztosító kezelt ilyen ügyleteket -, s e mögé teszünk költségvetési garanciát. Ekkor a felügyeletet kellett volna kimunkálni valamilyen módon, hogy valóban ezek a cégek lehetőleg ne arra használják ezt fel, hogy a saját üzletvitelük egyéb veszteségeit vagy kockázatait fedezik ezekkel a relatíve puha költségvetési pénzekkel. Egy másik intézményes megoldás az lehetett volna, ha egy külön speciális intézményt hozunk létre, amely alapvetően költségvetési jellegű intézmény, és bevalljuk, hogy az, merthogy itt alapvetően mégiscsak az összes képviselt személy, aki ebben az igazgatóságban, felügyelőbizottságban ülni fog, különféle államigazgatási intézményeket képvisel. Szerintünk az a felemás és köztes megoldás, ami született, valójában nem igazán ésszerű, és mindenképpen drágább, mint a másik két irány. Először is emiatt kellett mindjárt két intézményt létrehozni, ami nyilván lehetőséget ad kétszer annyi minisztériumi tisztviselőnek, hogy igazgatótanácsokban, felügyelőbizottságokban üldögéljen, s két vezérigazgatót lehet kinevezni. Ezenkívül én azt gondolom, hogy ez az intézmény, amely ily módon létrejön, nem lesz sem igazi bank, sem igazi biztosítótársaság. Ez nyilvánvaló abból is, hogy speciális szabályokat kellett arra vonatkozóan megállapítani, hogy a szavatolótőkéjét például hogyan fogjuk megállapítani ennek az intézménynek. Tehát azt az érvet mi nem tartjuk elfogadhatónak, hogy erre azért van szükség, hogy a banktörvény és a biztosítási törvény alá sorolható legyen ez a két intézmény. Itt egyetlen dolog látszik, amiben bankszerűen fognak működni: abban, hogy a saját pénzeiket, amiket pillanatnyilag nem használnak fel, különféle kereskedelmi bankoknál elhelyezhetik betét formájában - az egyik módosító indítvány, amelyet a Kormány is támogat, ezt teszi majd lehetővé. A Lupis- botrány kapcsán már értesültünk arról, hogy milyen jó az, ha költségvetési pénzeket különféle intézmények ide-oda rakosgathatnak. Egyébként pedig ami a működését illeti, kormányzati irányelvek - és ahogy említettem: különféle minisztériumi tisztségviselők közötti alkudozások, egyezségek - alapján fognak dönteni. Alapvetően politikai megfontolások fogják motiválni az egyes döntéseit ennek az intézménynek. Mi úgy látjuk, hogy teljesen komolytalan tehát az az érvelés, hogy ezek az intézmények majd fokozatosan bankká, illetve biztosítótársasággá fognak válni, hiszen a Kormány képviselői szerint is hiányzik jelenleg az ehhez szükséges szakértelem ezekben az intézményekben. Arról van szó, hogy állami pénzeken fognak bankárkodni ezek az urak, és megfizetjük a tanulópénzt, hogy talán lesz belőlük valamilyen külön bank vagy biztosítótársaság. Egy újabb ÁV Rt.-szerű intézmény is lehet belőle, persze jóval kisebben. Azt gondoljuk tehát, hogy ez rendkívül drága megoldás. Ezt mindenképpen célszerű lesz átgondolni és ésszerűsíteni, nehogy azzal vádoljanak, hogy megakadályozzuk, hogy az exportot különféle módszerekkel minél hamarabb ösztönözni lehessen Magyarországon. Ezt a konstrukciót is valószínűleg el fogjuk fogadni, de egyáltalán nem látjuk perspektivikus megoldásnak. Köszönöm szépen. (Taps.)