Tartalom Előző Következő

TOMPA SÁNDOR (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! A Magyar Köztársaság Kormánya 1994. február 10-i ülésén foglalkozott a borsodi acélipar reorganizációjával. Megismerve a határozat tartalmát, elemezve azt szakértők bevonásával, és annak várható hatásait megvizsgálva, az alábbi kérdéseket teszem fel miniszter úrnak: A határozat 6/c pontja felhívja a közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztert, hogy kezdeményezze a térség foglalkoztatását elősegítő infrastrukturális fejlesztéseket, melynek határideje 1994. január 30. Mivel a fent már idézett határozat értelmében legkevesebb 3000 ember veszíti el a közeljövőben munkahelyét Miskolcon és környékén, csak helyeselni lehet az idézett 6/c pont tartalmát. Ugyanakkor ismert a Magyar Köztársaság Kormánya 1070/1992. számú határozata is, mely Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyék fejlesztési programjáról szól, melynek 4/a pontja arról intézkedik, hogy a Kormány szükségesnek tartja az országos közúthálózat fejlesztésében prioritást jelentő M3-as autópálya koncessziós versenyeztetésének előkészítését és az építési munkák 1993. évi megkezdését. Külön kell szólnom az M3-as autópálya építésének helyzetéről, illetve állásáról. A 3-as autópálya-építés ügye már-már tengeri kígyóvá változott, a sajtó havonta visszatér a témára, nekem magamnak is van interpellációm ebben a kérdéskörben, amiről már tudjuk, hogy nem fog elhangzani ebben a ciklusban. Bizonyára emlékeznek rá, ebben a Parlamentben a kezdet kezdetén, 1990. június 12-én már egy kormánypárti képviselőtársunk szájából elhangzott egy kérdés, melyben éppen az M3-as építésének felgyorsítását szorgalmazta. Nos, ekkor elhangzott, hogy az építés esetleg több szakaszon is elkezdődne, és ígéretet kapott a Ház arra, hogy az M3-as tervezésére pályázatot írnak ki. Mindez még 1990-ben történt. Egy, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei képviselők által írt levélre válaszolva, mely szintén az M3-as építésének felgyorsítását szorgalmazta 1993-ban, a miniszter úr 1993. augusztus 11-én már pesszimistább, hiszen ezt írja: _A megvalósítás feltételeit keressük, de e pillanatban a kivitelezés időpontját illetően felelősséggel nyilatkozni nem áll módomban." Nos, ezek után kérdezem miniszter urat, immár két kormányhatározat alapján módjában áll-e felelősséggel nyilatkozni az alábbiakról: 1.Mivel az 1070/1992-es kormányhatározat szerint e feladatokra 1993. január 1-je volt a határidő, kérem miniszter urat, tájékoztasson; újabb határidőt kapott-e ezek szerint a 3-as autópálya koncessziós pályáztatása? Mikorra várható ezek után az építés megkezdése? (15.00) 2. Milyen kormányzati, illetve tárcaszintű intézkedések garantálják, hogy - immár a két kormányhatározat után - még ebben az évben megkezdődhessen a 3-as autópálya építése? 3. Az 1994. februári határozat 6/c pontja általánosabban fogalmaz. Kérdezem: milyen infrastruktúrafejlesztéseket kíván kezdeményezni miniszter úr, milyen számú munkaerőt fog ez fölszívni a borsodi kohászatból elbocsátottak közül. Várom miniszter úr válaszait. (Taps a bal oldalról.)