Tartalom Előző Következő

DR. TÖRÖK GÁBOR (MDF): Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Ismert, hogy a Kormány és ezen belül a KHVM jelentős erőfeszítéseket tett és tesz a legfrekventáltabb forgalmi irányokban jelentkező feszültségek feloldására a közlekedésbiztonság növelése és a környezeti terhelések csökkentése érdekében: megalkotta és nyilvánosságra hozta közlekedéspolitikai koncepcióját. Ezek a törekvések mindenekelőtt a kitüntetett nemzetközi hálózati kapcsolatok megteremtését és javítását szolgálják. (15.10) Ezt támasztják alá a már üzemelő autópálya-szakaszok országhatárig történő kiépítésére irányuló, folyamatban lévő versenytárgyalások is. Tudjuk és tapasztaljuk, hogy a győri, az M3-as miskolc-nyíregyházi - amelyről az előbb hallottunk miniszter úrtól -, az M5-ös szegedi és az M7-es balaton-letenyei autópálya-irányokon túl a 2-es számú főúton Vác és a 4-es számú főúton Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza, továbbá a 6-os számú főúton Pécs irányában is jelentős közúti szállítások bonyolódnak le. A forgalmi torlódások egyes szakaszokon mára már szinte elviselhetetlenné váltak. Képviselői körzetem Monor és környéke, a budapesti keleti agglomeráció. Mint korábban több felszólalásomban elmondtam, az elővárosi körzet vezető gondja a közlekedés, beleértve ebbe az utak zsúfoltságát, amely elsődlegesen a hatalmas átmenő forgalomból adódik. Mindezen túl az elővárosokban élők kevesebb fajta közlekedési eszközt vehetnek igénybe, és azt is drágábban, mint a fővárosiak. Ha idevesszük az agglomerációban halmozottan jelentkező és súlyosbodó közbiztonsági gondokat, valamint a speciális környezetvédelmi feladatokat, elengedhetetlennek tűnik, hogy előbb-utóbb mindezt törvényi úton szabályozó elővárosi törvényt alkossunk a Budapest-törvényhez hasonlóan. Visszatérve a közlekedéshez, meg kell állapítsam, hogy a 4-es közlekedési út a régióban két igen jelentős települést szel derékba, Vecsést és Üllőt. Mindkét településen mindamellett jelentkezik a légi forgalom által keltett közlekedési zaj is. A 4-es Budapest körüli szakaszának tehermentesítésére két nagy megoldási lehetőségről tudunk. Az első az úgynevezett 4-M5-ös átkötés Albertirsa határában, amely tehermentesítené a 4-es főutat; a második az M0-s keleti szakaszával paralel megépülő, úgynevezett kikerülő 4-es megépítése, mely e két települést tehermentesítené. Tisztelt miniszter úr! Kérdezem önt, milyen fázisban van a 4-M5-ös összekötő szakasz tervezése, építése. Mikorra várható az M0-s keleti szakaszának továbbépítése legalább a Ferihegyi repülőtérig? Mindezek elkészültéig milyen kisebb, terheltséget csökkentő intézkedéseket tud tenni a KHVM? Például vasúti fuvarozás, elterelő útszakaszok stb.Tisztelettel várom válaszát. Köszönöm. (Szórványos taps a jobb oldalról.)