Kuncze Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

KUNCZE GÁBOR (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! Az Önök elõtt fekvõ törvénymódosító javaslat a Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolásáról szóló 1990. évi XXX. törvény módosítását célozza. Nevezetesen arra tesz javaslatot, hogy a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériuma szûnjön meg.

Emlékeztetem Önöket, hogy 1990-ben is már többen vitatták a minisztérium létrehozásának szükségességét, illetve a közben eltelt idõszak alatt is szakmai viták kísérték tevékenységét. 1990-ben még valóban volt szakmai indokoltsága a minisztérium létrehozásának ha arra gondolunk, hogy a rendkívül gyorsan összeomló keleti piacok helyett külkapcsolatainkat a nyugati piacok irányába kellett átterelni. Akkor a minisztérium szükségességét többen azzal indokolták, hogy ez egy különleges kormányzati szerepvállalást igényel, ezért szükséges a minisztérium tevékenysége.

Most - nem értékelve az elmúlt négy évet - egy megjegyzést szeretnék csak tenni. Ezt a Szabad Demokraták Szövetsége képviselõi korábban is már többször elmondták: rendkívül pozitív elemnek értékeljük, hogy a minisztérium tevékenysége során egy rendkívül felkészült szakembergárdát volt képes megõrizni, ez mindenképpen a javára válik.

Ugyanakkor azonban az elmúlt évek tapasztalatai is azt bizonyítják, hogy nem szerencsés a továbbiakban a kormányzati szerkezetben különválasztani a külgazdasági stratégia és az iparpolitika irányítását. Más okok mellett többek között ez a szétválasztás is egyik oka lehet annak, hogy a külkereskedelmi deficit 1993-ban meghaladta a 3,4 milliárd dollárt. Ugyanakkor nem volt sikeres megoldás az ipari tárcába integrálni a belkereskedelem állami irányításának feladatait, ezzel különválasztva, elszakítva a külkereskedelem folyamataitól.

Most, a kormányalakítás idõszakában a törvénymódosító javaslat két célt szolgál. Egyfelõl biztosítja, hogy sor kerülhessen a kormány minisztereinek parlamenti meghallgatására, kinevezésére, a kormány megalakítására. Másfelõl biztosítja a kormányzati szerveknél folyó munka folyamatos vitelének lehetõségét, ami különösen fontos a kiélezett külgazdasági helyzetben.

A most tárgyalt törvényjavaslatban tehát javaslatot teszünk az NGKM megszüntetésére és arra, hogy feladatait átmenetileg az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium vegye át. Hangsúlyoznom kell, hogy a javaslat szerint átmenetileg. Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, illetve miniszter feladata lesz az elkövetkezendõ idõszakban pontosan felmérni a megszüntetésbõl, illetve az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumba olvasztásból következõ kormányzati feladatokat, és ennek megfelelõen majd megtenni a szükséges kormányzati intézkedésekre a javaslatokat.

A tervek szerint a kormányzati szervek átalakítása a minisztériumok közötti munkamegosztás módosítását is igényli.

(15.20)

Az új kormány újra kívánja szabályozni a különbözõ tárcák szerepét, többek között a külkereskedelmi engedélyezési eljárásokban, a külképviseletek mûködtetésében, a privatizációs döntési folyamatokban, a tudománypolitika irányításában, az elkülönített állami pénzalapok kezelésében, a mûszaki fejlesztés állami feladatainak ellátásában, az agrárpiaci rendtartást célzó intézményrendszerben, a környezetvédelmi feladatok ellátásában. A tervezett átalakítások az eljárások egyszerûsítését, a minisztériumi munka hatékonyabbá tételét és a miniszteri felelõsség egyértelmûvé tételét szolgálják.

A kidolgozásra kerülõ strukturális és eljárási változásokról természetesen tájékoztatni fogjuk az Országgyûlést, ahol pedig az intézkedések törvénymódosítással járnak, ezeket megfelelõ idõben az Országgyûlés elé fogjuk terjeszteni.

Kérem tisztelt képviselõtársaimat, hogy a javaslatról a vitát folytassák le, majd támogassák az elõterjesztést. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage