Soós Károly Attila Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SOÓS KÁROLY ATTILA ipari és kereskedelmi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Kávássy Képviselõ Úr! Mindenekelõtt meg szeretném köszönni a kérdését. A magyar mezõgazdasági termékek piacra juttatásának könnyítése mindannyiunk közös ügye. Nagyon jó, ha errõl a parlamentben beszélünk.

A piacrajutás könnyítése tekintetében meg kell különböztetni egyfelõl a magángazdasági, másfelõl az állami teendõket. Elõször az elõbbiekrõl szólnék röviden.

A mezõgazdasági és élelmiszeripari termékek népszerûsítésének jogszabályi feltételei adottak. Minden vállalkozó és gazdasági társaság számára nyitva áll a lehetõség saját termékének megismertetésére, reklámozására. Ennek költségei azonban meglehetõsen magasak. Ennélfogva csupán a reklámozni kívánó pénzügyi helyzete a meghatározó. Ilyen tekintetben a hazai termelõk egy része érezhetõen hátrányosabb helyzetbe kerülhet a tõkeerõs belföldi és külföldi cégekkel szemben, akik termékeik népszerûsítése útján kívánnak nagyobb részarányt biztosítani maguknak a fogyasztási piacon.

Nézetem szerint össze kell fogniuk a termelõknek, a termékben érintett szakmai szövetségeknek, érdekképviseleteknek, és jól kialakított marketingmunkával el lehetne érni a piac megtartását vagy az áru kelendõségének fokozását.

Most térek át az állami teendõkre. Az állami teendõk végzése e tekintetben két minisztérium feladata. Az egyik a Földmûvelésügyi Minisztérium. A Földmûvelésügyi Minisztérium szervezeti átalakítása során, amely valóban most történt meg, gondoskodott arról, hogy megfelelõ szervezeti egysége legyen reklámtevékenységre, marketingtevékenységre, és természetesen ennek a mûködése hamarosan látható lesz. Mint ismeretes, az ilyen lépések soha sem történnek egyik napról a másikra. Mindenesetre az elsõ lépés már megtörtént.

Az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumot illetõen: ez a tárca kezeli a Kereskedelemfejlesztési Alapot, és ebbõl támogatja a magyar termékek piacrajutási feltételeit, beleértve a mezõgazdasági és élelmiszeripari termékeket is. Ezt alátámasztandó tájékoztatjuk képviselõ urat, hogy belföldi, országos és helyi kiállítások és szakvásárok rendezéséhez is hozzájárulunk a minisztérium részérõl, azok jelentõségének figyelembevételével.

Nemzetközi kiállításokhoz és szakvásárokhoz különbözõ mértékû támogatásokat folyósítunk. Ezen túlmenõen bizonyos termékkörök kiemelt, célra orientált támogatást élveznek a célországra, a fogyasztói körre, reklámpropagandára PR és image, magyarul közkép teremtésére lebontva. Az ezeken történõ részvételnél a pályáztatás során a versenysemlegesség érvényesül. Egyedül az áru megfelelõsége, színvonala a meghatározó, amelyet pártatlan szakmai zsûri bírál el.

Néhány adatot is szeretnék ismertetni a Kereskedelemfejlesztési Alap idei fölhasználását illetõen a kérdéses, tehát mezõgazdasági termékpropaganda, kiállítás stb. célokra.

Összesen a minisztérium 650 millió forinttal támogatja idén a különféle élelmiszeripari termékek piacrajutását. Ezen belül a Földmûvelésügyi Minisztériummal közösen néhány éve beindított, úgynevezett kollektív élelmiszer- és bormarketing-program idén 350 millió forintot kapott. Ez a piacfeltáró tanulmányoktól a központilag szervezett kiállításokon való részvételig terjed.

(16.00)

A magyar termékek 13 nemzetközi élelmiszeripari kiállításon való részvételét támogatta és támogatja a Kereskedelemfejlesztési Alap - ezek az év végéig terjedõ adatok - 100 millió forint értékben.

Végül: az egyedi pályázók reklám, propaganda és minõségbiztosítási rendszer kidolgozásához mintegy 200 millió forint támogatást kapnak. Kérem a képviselõ urat, hogy a válaszomat fogadja el. Köszönöm. (Szórványos taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage