Ivanics István Tartalom Elõzõ Következõ

IVANICS ISTVÁN (KDNP): Ez, akárhogy is nézzük, számomra mindenféleképpen sértõ és nem tudom elfogadni a demokrácia játékszabályainak megfelelõen. (Zaj, közbeszólás a bal oldalról: Mit?) És pontosan az alkotmány módosításánál, a polgármester és az egész testület mûködésénél is...(Zaj, közbeszólások: Mirõl beszél?)...szükséges lett volna, hogy igazából nemcsak a parlament elõtt, hanem a bizottságokban is át lehessen ezeket a kérdéseket beszélni. (Zaj, közbeszólás a bal oldalról: Segítsenek már neki! - Rövid szünet, a képviselõ a jegyzetei között lapozgat. - Taps, derültség a bal oldalon.)

Köszönöm szépen. (Derültség, zaj a bal oldalon.) Tehát a T/31-eshez szeretnék...(Derültség, zaj a bal oldalon.)...a külföldön élõ, magyar útlevéllel vagy állampolgárságát igazoló okmánnyal rendelkezõ magyar állampolgárt a szavazásra jogosító, módosító indítványomnál kiegészítve azt, hogy természetesen nem elég az, hogyha az ország területén tartózkodik, hanem ha a nyilvántartásba is felvétetett. (Általános zaj. - Rövid szünet, a képviselõ jegyzetei között lapozgat. - Közbeszólások a bal oldalról: Segítsen már neki valaki!)

Az eddigi bizottsági állásfoglalások egyértelmûen azt valószínûsítik - amelyben a személyes módosító indítványaim is elmentek -, hogy a jegyzõ és a polgármester viszonyát egyértelmûen és a polgármester jogállását erõsítve szabályozzuk. Ezek nem nyertek megfelelõ mértékban elfogadást, illetve támogatást. Ezt azért sérelmezem és azért mondom el ismét, mivel a polgármestert közvetlenül választjuk. Úgy gondolom, ebben a kérdésben konszenzus mutatkozott a parlamenten belül és ennek ellenére a polgármesteri hivatal irányításában egyértelmûen a jegyzõ hatáskörét erõsítjük.

Ezeket a módosító javaslataimat szeretném, ha ismételten végiggondolná délutáni ülésén az önkormányzati bizottság, hiszen különösen kis településeken, körjegyzõség esetén sincs meg - még távolról sem - az a kompetencia a jegyzõ vagy körjegyzõ esetében a hivatal feletti munkáltatói jogok gyakorlására és egyéb irányítási jogkörre, mint a közvetlenül választott polgármester esetén. Tehát ezt mindenképpen módosításra javaslom és ezt célozzák az ebbe az irányba tett módosító javaslataim, amelyekhez mások is csatlakoztak.

Ugyanígy - az elõttem szólókhoz csatlakozva - sérelmesnek tartom azt, hogy egy közvetlenül választott polgármester esetében tíz pontban soroljuk fel, hogy miként lehet megszüntetni a polgármester jogállását. Ezek közül különösen sérelmes és véleményem szerint még alkotmányba ütközõ is, hogy egy olyan választási procedúra után, ahol azonos szinten, tehát közvetlenül választják a képviselõ-testület tagjait is és közvetlenül választják a polgármestert is, ilyen esetben a testület, amely egy külön szavazási procedúrán nyerte el a tisztségét, saját lemondásával megszünteti a polgármester státuszát is.

Tehát ez mindenképpen az az irányvonal, amely olyan lehetõségeket hoz be, hogy gyakorlatilag hiába próbálunk egy nagyobb legitimitást adni a polgármesternek, az nem fogja tudni megközelítõleg sem a jelenlegi stabilitást produkálni egy helyi önkormányzat vezetésében.

(14.00)

Különösen erre a tényre szeretném fölhívni a tisztelt parlament figyelmét. Köszönöm a türelmüket, nem kívánok tovább beszélni. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage