Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Engedje meg, hogy mindenekelõtt azzal kezdjem, hogy legjobb szakmai meggyõzõdésem szerint állíthatom, hogy akik a Pillér I. befektetési jegy tulajdonosai, azok jó üzletet csináltak. Itt egy ingatlan- értékpapír alap befektetési jegyeinek a megvásárlásáról van szó. Az ingatlan- értékpapír alap egyik fontos tulajdonsága, hogy ez hosszú távon jó üzlet, tehát ez igazán akkor lesz jó üzlet, amikor az idõ végén majd az ingatlanokat értékesítik, hiszen a nyereség nagyobb része az árfolyamban mutatkozik meg.

Kétségkívül jogos elvárás, hogy azért ez az értékpapír alap folyamatosan is termeljen hozadékot. Itt jelentkezik az a probléma, hogy 1994 elsõ negyedévében az egyébként 5,15 százalékos hozadék helyett csak 1,58 százalék hozadékot tudott kimutatni az alap, ahol úgy döntöttek, hogy mivel olyan kicsi ez az összeg, hogy ezt már nem fizetik ki, hanem átteszik a következõ kifizetéshez. Az 5,15 és az 1,58 közötti különbség az illetékfizetés problémájából fakad.

Az érvényes törvények szerint jelenleg az ingatlan-értékpapír alapok nem illetékmentesek. Errõl természetesen lehet vitatkozni, hogy jól van-e ez a törvényi szabályozás, de jelenleg mégiscsak ez a helyzet. Az alap szervezésének idõszakában a szervezõk kétségtelenül elkövették azt a hibát, hogy úgy ítélték meg, hogy õk is illetékmentesek lesznek. Következésképpen az alap szervezésekor készült tájékoztató nem számolt ezzel a költségelemmel. Sajnálatos módon az Értékpapír Felügyelet nem vette észre ezt a hibát, és így hagyta jóvá a tájékoztatót.

Ami a hozamokat illeti: az érvényes törvényi szabályozás szerint - az akkor érvényes szabályozás szerint - sem lehetett a tájékoztatóban hozam-ígéreteket tenni, ezt kizárólag mellékes körülménynek számító, tehát jogilag nem releváns szórólapokon lehetett megtenni. Miután ezzel elég sok félrevezetés történt már ennek az évnek a tavaszán, a vonatkozó törvényi elõírás módosult, tehát jelenleg már ilyen módon sem lehet bármiféle ígéreteket tenni a befektetõknek.

(15.00)

Végsõ soron a probléma tehát abból fakad, hogy a szervezõk rosszul ítélték meg a tranzakcióik jogszabályi környezetét, nevezetesen az illetékfizetés ügyét. Hozzá kell tenni, hogy valamennyire menti õket, hogy eléggé bonyolult volt a törvényi szabályozás. Tehát többen beleestek ebbe a csapdába, hogy azt hitték, illetékmentes, holott nem az.

Az Állami Vagyonügynökség, miután õ bábáskodott ennek az egész alapnak a létrehozásánál, érzékeli, hogy itt bizonyos felelõsség õt is terheli. Ezért arról tudom tájékoztatni a képviselõ urat, hogy a Vagyonügynökség igazgatósága úgy döntött, valamilyen módon szeretné ezt a veszteséget ellensúlyozni az alapnál. Itt egy bonyolultabb privatizációs tranzakcióhoz kapcsolódóan folyamatban van az a megoldás, aminek a végén az alap tulajdonképpen ehhez a kiesett nagyságrendû illetékveszteséghez mégiscsak hozzá tudna jutni.

Megítélésem szerint végsõ soron a következõ a tanulság az egész ügybõl. Ha valaki értékpapírt vesz, innentõl kezdve vállalnia kell ennek kockázatát. Ez igaz az Ingatlan Értékpapír Alap befektetésjegyeire, ingatlanra, részvényekre és minden másra. Nyilvánvaló, hogy ezeket a kockázatokat az állam nem vállalhatja magára, miután valaki megvette ezeket az értékpapírokat, az már az õ dolga, hogy mi történik vele.

Ami valóban hiba volt, az az, hogy a tájékoztatóba egy félrevezetõ információ került. Ugyan lehet menteni, de végsõ soron ez kétségkívül hiba. Ennek ellensúlyozására a Vagyonügynökség kész arra, hogy valamilyen módon kompenzációt találjon az alapnak, és így végsõ soron az alap befektetésijegy- tulajdonosainak is. Másrészt az Értékpapír Felügyelet vizsgálja az ügyet és a jövõre nézve megfelelõ intézkedéseket hoz, hogy ilyen dolgok ne fordulhassanak elõ. Idõközben a törvényi keret megváltozott, tehát a félrevezetés a hozamok tekintetében újra nem merülhet fel még reklám formájában sem.

És még egy tanulsága van: ez a bizonyos félreértésekre módot adó jogszabályi környezet valószínûleg mindannyiunkat arra int, beleértve a pénzügyi kormányzatot is, hogy még gondosabban készítsük elõ a törvénymódosító javaslatainkat.

Kérem a Házat és az interpelláló képviselõ urat, hogy a választ fogadja el. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage