Békesi László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. BÉKESI LÁSZLÓ pénzügyminiszter: Köszönöm, elnök úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! A probléma valóban súlyos, tényleg sokan nem fizetnek kötelezõ biztosítási díjat, szerencsére nem 300 ezren - ami az eset súlyát nem csökkenti -, hanem az elmúlt évben körülbelül 180 ezren, és ez olyan másfélmilliárd forintos kiesést jelent egy esztendõ alatt.

Ami a konkrét intézkedéseket illeti: a gépjármû forgalomba helyezésénél, a tulajdonos változásánál, az idõszakos mûszaki vizsgánál, a rendszám leadásánál az eljáró szervek megkövetelik a biztosítási szerzõdést és a befizetés igazolását. Megállapodtunk a belügyminiszter úrral, hogy a rendõri szervek a közúti ellenõrzések alkalmával is vizsgálni fogják a biztosítási szerzõdést és a befizetést. A szerzõdéssel nem rendelkezõk ellen egyébként már eddig is több szabálysértési eljárás indult, tavaly például 13 ezer és ebben az esztendõben további 10 ezer. Az átlagos büntetés is emelkedett 10 ezerrõl 15 ezer forintra egy-egy eset átlagában.

További intézkedéseket szeretnénk ez ügyben foganatosítani, próbáljuk a kormányrendeletet módosítani, hogy a biztosítókat a díjhátralék fokozottabb behajtására ösztönözzük. Az erre vonatkozó tervezetet a Gépjármû- felelõsségbiztosítási Bizottság fogja ezekben a napokban tárgyalni. Az érvényes szerzõdés nélkül közlekedõk kiszûrésére a jövõ év elején a Belügyminisztériummal együtt széles körû ellenõrzési akciót tervezünk. Az ellenõrzés keretében a szerzõdéssel nem rendelkezõ és az esedékes díjat befizetõ üzembentartók jól látható, külön jelzéssel, cimkével lesznek ellátva. Ha ez a módszer az ellenõrzés hatékonyságát javítja, akkor egy állandó jelzés használatának bevezetését is tervezzük, hogy mindenki számára világos legyen: ki fizette be és ki nem a biztosítási díjat.

A második kérdés a biztosítási díj emelésére vonatkozik. A díj emelésének mértékével kapcsolatban a hírek a biztosító társaságok díjkalkulációjára épülnek, de a díjemelés nem ezen az alapon fog végbemenni. Szeretném képviselõ urat megnyugtatni, én sem tartom elfogadhatónak a díjemelés javasolt mértékét. Egyébként a biztosítási díj megállapítása nagyon pontosan szabályozott keretek között zajlik, bár minden ármegállapítás olyan feszes rendben és ellenõrzötten mehetne végbe, mint amilyen a kötelezõ biztosítási díj megállapítása.

A Gépjármû-felelõsségbiztosítási Bizottság még ebben a hónapban napirendre tûzi a Magyar Biztosítók Szövetségének '95. évre vonatkozó díjjavaslatát, és ebben a gépkocsizók érdekképviseleti szervei képviselik a nagyobb többséget. Ennek alapján fog a pénzügyminiszter a díjemelésrõl dönteni.

Végül a harmadik kérdés a mozgáskorlátozottak - betegségükkel összefüggõ - kedvezményére vonatkozik. A kötelezõ biztosítás rendszere egyébként díjfizetési kedvezményt nem tartalmaz, ez abból a megfontolásból ered, hogy nem lehet a károkozás lehetõségét senkinél sem kizárni, illetve a biztosító mindenkinek azonos elbírálás szerint kell hogy a kárt megtérítse. Korábban, szociális megfontolások alapján egyedül a mozgáskorlátozottak kaptak támogatást a kötelezõ biztosítás díjának megfizetéséhez. Ez a rendszer '94. elsõ negyedévének végéig mûködött, akkor a kormány egy rendelettel ezt a támogatást megszüntette. A mozgáskorlátozottak segítségének szükségességét elismerjük, fontosnak tartjuk, ezért még ebben az évben újraszabályozzuk a támogatás rendszerét és ezen belül növelni fogjuk a támogatás mértékét.

Kérem képviselõ urat és a tisztelt Házat, hogy fogadja el a választ. Köszönöm szépen. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage