Takács Péter Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TAKÁCS PÉTER (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Torgyán József és Papp Pál képviselõtársaim interpellációm alól a talpfát már kihúzták, de azért a kérdés fontosabb annál, semhogy szó nélkül hagyhatnám. 122 évvel ezelõtt, 1872-ben a Deákpárt gyõzelmekor a gyõztes párt egy liberális gazdaságpolitikusra, Baross Gáborra bízta a vasúti káosz rendbetételét. A legkülönbözõbb tulajdoni viszonyú és mûködtetésû vasúti társaságokból megszervezte a MÁV-ot, amelyik nemhogy ráfizetéses lett a kincstár számára, hanem a kincstárnak befizetõje lett.

Elmúlt azóta 122 év, fordult az idõ, a mai kormányzat a MÁV tulajdonviszonyait akarja egy tulajdonosi káoszba visszabocsátani. Olyan súlyú a kérdés, hogy egy interpelláción belül ezt nem lehet megvitatni, de Szabolcs megyei képviselõként a térségünket leginkább érintõ kérdéseket mégiscsak kénytelen vagyok föltenni.

Ha igaz az az elõterjesztés, amelyik a kormány elõtt megfordult, 1995-ben a Rétközben, Nyíregyháza-Balsa, Nyíregyháza-Dombrád vonalon, a szatmár-beregi tájvédelmi körzetben Mátészalka-Zajta, Mátészalka-Csenger és Mátészalka- Tiborszállás, Ágerdõmajor vonalon szûnik meg a személyi közlekedés és a MÁV- üzemeltetés, valamint a nagykálló-nyíradonyi vonalon a Nyírségben, '96-ban, de legkésõbb '98-ban a tervezet szerint megszûnik a Debrecen-Nyíradony, Nyírbátor-Mátészalka, Vásárosnamény-Záhony vonal, Nyíregyháza-Nyírbátor vonal, Nyíregyháza-Vásárosnamény vonal, Nyíregyháza-Ohat-Pusztakócs vonal, és a Debrecen-Tiszalök vonal. Marad a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei térségben néhány ellátatlan rezervátum. Tulajdonképpen a Záhony-Nyíregyháza és a nyíregyháza-szerencsi vonalon kívül nem maradna vasútvonal.

Tisztelettel kérdezem miniszter urat, mennyi a valós tény az említett szándékból, és hogyan képzeli el a kormány a szegényedõ, az 1995-ös költségvetés beterjesztése értelmében összeomlásra ítélt önkormányzatok és egyéb alapítványok nyakába varrni ezeknek a vonalaknak az üzemeltetését, és a zsúfolt, keskenynyomtávú, lassú mezõgazdasági gépekkel alaposan megterhelt szatmár-beregi térségben hogyan szándékozik a személyközlekedést és a teherszállítást közútra terelni? Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage