Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Nagyon köszönöm a képviselõ úrnak a kérdését, mert annak ellenére, hogy részben már bizonyos kérdésekre válaszoltam, rendkívül fontos ügyrõl van szó. Megjegyzem, hogy a Szabolcs megyei képviselõcsoport nevében Kiss Gábor és Iványi Tamás képviselõ urak már megkerestek ebben az ügyben, és elõzetesen egyeztettünk bizonyos kérdéseket.

A kérdés módot ad arra, hogy szóljak a Magyar Államvasutak évek óta tartó súlyos, a szükséges intézkedések halogatása miatt bekövetkezett helyzetérõl, sajnos, el kell mondani, hogy évek, évtizedek óta halogatás történt, amely ma már katasztrofális gazdasági helyzethez vezet.

Bevezetésképpen két adatot szeretnék egy ténnyel szembesíteni. Az utóbbi öt évben a vasúti árufuvarozási kereslet több mint 60 százalékkal, a személyszállítási mintegy 30 százalékkal esett vissza, amiben elsõdleges szerepet játszott az ipar az elmúlt öt esztendõben történt mintegy 40 százalékos visszaesése és az a radikális export-visszaesés, amely közismerten sújtotta az országot. A nagyarányú bevételcsökkenést nem követte a kiadások mérséklése.

A MÁV az elmúlt öt évben likviditási egyensúly azonnali helyreállítása érdekében a veszteségek ugrásszerû emelkedésével járó hitelfelvételekre kapott kormánygaranciát. Ez az út önmagában, ésszerûsítési intézkedések nélkül egyszerûen járhatatlan.

Hölgyeim és Uraim! A kormány közlekedésért felelõs minisztereként, de közgazdászként is ki kell mondanom, hogy a MÁV eladósodása kezelhetetlenné vált. Az év végére a rövid lejáratú fizetési kötelezettségek meghaladják a 70 milliárd forintot, további 53 milliárd forint hitelt vett fel a MÁV állami garanciával az elõzõ idõszakban, amelyet a következõ négy évben kellene visszafizetnie. De hogyan, mibõl, és ki fizesse? A vasút vesztesége folyamatosan emelkedik, idén eléri a 28 milliárd forintot, jövõre meghaladja a számítások szerint a 40 milliárd forintot, s ha a MÁV helyzetének rendezésére nem kerül sor a legközvetlenebb jövõben, azaz 1995-ben, évente további 40-50 milliárd forint többletkiadással kell számolni. Szerény számítások szerint ez egy expónyi összeg, vagy például az általános iskolák éves költségvetésének egyharmada.

A kormány gazdaságpolitikájának része a MÁV pénzügyi szanálása. Ennek következtében a kormány saját hatáskörében vállalta 56 milliárd forint állami követelés leírását, amely még mindig csak mintegy fele a szükséges szanálási összegnek, ezen belül a tb-tartozás összességében 28 milliárd forint.

A kormány természetesen feltételeket is szabott. Az egyszeri pénzügyi szanálás ugyanis, mint az elmúlt évek gyakorlata bizonyítja, racionalizálási intézkedések nélkül nem megoldás. A veszteségek mérséklésének elõfeltétele a vonalak gazdaságosságának vizsgálata, amely egyaránt kiterjed a törzshálózatra és a mellékvonalakra.

Hangsúlyozni kívánom azonban, képviselõ úrnak különösen, hogy jelenleg szó sincs konkrét térségi döntésrõl. A kormány nem arról határozott, hogy mely vonalakon szûnjék meg vagy szüneteljen, vagy csökkenjen a forgalom. Nem született tehát olyan döntés, amely, képviselõtársam, az említett vonalakon megszüntetné a vasúti közlekedést. Arról született döntés, hogy pénzügyi szanálást, gazdasági stabilizációs intézkedéseket a MÁV tevékenységének, pályahálózatának, szervezetének, létszámának racionalizálásával, korszerûsítésével együtt kell végrehajtani, s ennek érdekében valamennyi vonal haladéktalan vizsgálatát meg kell kezdeni.

Ami a sajtóban megjelent híreszteléseket és térképvázlatokat illeti, kérem, ezt ne tekintsék ténynek, akkor ezek számítási anyagok, amelyeket a minisztérium felhasznált az elõkészítõ anyagoknak a munkálatai során. A helyi önkormányzatokkal, Volán-vállalatokkal, érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetve, valamennyi érintett minisztérium közremûködésével közösen fogjuk meghatározni azokat a feltételeket, hogy a térségben milyen módon, eszközzel és üzemeltetéssel lehet megoldani e feladatokat. Azt már most is kijelenthetem, hogy olyan intézkedés megtételére, amely bármely térséget a személyszállításban ellátatlanul hagyna, és az érintett térségek képviselõit ne tájékoztatnánk - ilyen intézkedésekre nem fog sor kerülni. Köszönöm, és kérem, hogy az 1995. évi költségvetéssel együtt a kormány támogassa ezeket az intézkedéseket. Kérem, hogy az Országgyûlés és képviselõ úr fogadja el válaszomat. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage