Csizmadia László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSIZMADIA LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Országgyûlés! Az emberi jogok és alapvetõ szabadságok védelmérõl szóló európai egyezmény és az annak tartozékait képezõ kiegészítõ jegyzõkönyvek Magyar Köztársaság által történt megerõsítése azt a kötelezettséget rója a Magyar Köztársaság törvényhozására, hogy az egyezmény szövegével összhangban minden olyan esetben, amikor büntetõjogi vagy büntetõ tartalmú jogszabály alkalmazása során az állampolgár személyes szabadsága sérelmet szenved, a szabadságelvonást tartalmazó határozat ellen bírói jogorvoslat lehetõsége álljon fenn. Ezen nemzetközileg széleskörûen elfogadott elvvel ellentétben azonban a hazai gyakorlat kialakítása és törvényes rendezése nem történt meg azon esetekben, amikor a fegyveres erõknél hadkötelezettség alapján szolgálatot teljesítõ katonával szemben a szolgálati szabályzat valamely rendelkezésének megsértése miatt a parancsnok által fogságfenyítés került kiszabásra. A jelen javaslat ezen hiányosságot pótolja.

Ezen jogszabályi rendelkezés egyértelmûen jogot biztosít az eljárás alatt álló katonának, hogy a terhére kiszabott fogságfenyítés ellen bírói jogorvoslatot vegyen igénybe. Helyesen szabályoz a törvényjavaslat akkor, amikor akként rendelkezik, hogy bírósági felülvizsgálatnak csak abban az esetben van helye, ha a megfenyített panaszjogát már kimerítette. Ezzel ugyanis lehetõvé válik a fegyveres erõkön belüli jogorvoslat kapcsán az esetleges érdeksérelem szolgálati úton történõ kiküszöbölése, így ezen rendelkezés vélhetõen kiszûri az alaptalan felülvizsgálati kérelmeket. Rendkívül méltányos a javaslat azon rendelkezése, mely szerint a kérelem bírói elbírálásáig a fogságfenyítés nem hajtható végre. Ezen rendelkezéssel összhangban áll azon szabályozás, mely mind a kérelem elõterjesztésére, mind az ügy iratainak a bíróság részére történõ megküldésére igen rövid határidõt enged. Ezen rövid határidõket indokolja egyrészt a megfenyített azon érdeke, hogy ügye minél elõbb elbírálásra kerüljön, de más vonatkozásban ugyancsak indokolja a rövid határidõket a személyi állomány megfelelõ hangulatához és fegyelmezettségéhez fûzõdõ szolgálati érdek is.

Az eljárás gyors lefolytatását biztosítja az a tény, hogy az ügyben határozatot hozó bíró egyes bíróként jár el, a kérelmet három napon belül kell elbírálnia. Az eljárás szakszerûségét az garantálja, hogy az ügyet katonai tanács tagja bírálja el. A tárgyalás idõpontjáról értesíteni kell a fenyítést kiszabó parancsnokot és a katonai ügyészt is, akik a tárgyaláson felszólalhatnak. Ezen felszólalási jog biztosítja egyrészrõl a jogi álláspontok tisztázását, másrészrõl a cselekmény vonatkozásában a speciális harckészültségi vagy szolgálati érdekek sérelmének megvilágítását is. A fenyítettnek is természetesen jogában áll védekezését elõadnia.

Az eljárt bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye, ami ugyancsak az eljárás gyors befejezését teszi lehetõvé, és egyúttal figyelemmel van a fegyveres testületek speciális fegyelmi érdekeire is. A megfenyített oldaláról garanciális jellegû a tervezet azon rendelkezése, mely szerint az eljárt bíróság végzésében nem súlyosbíthatja a fenyítettre már kiszabott fogságfenyítés tartamát. Ugyancsak garanciális jellegû a jogszabály azon rendelkezése, amely szerint a tervezetben nem szabályozott kérdésekben a büntetõeljárás általános szabályait rendeli alkalmazni.

A fentiekre figyelemmel megállapítható, hogy a fenti törvényjavaslat az alkotmánnyal, egyéb törvényekkel és a nemzetközi szerzõdéseinkkel összhangban áll, létrejötte a fegyveres erõknél szolgálatot teljesítõ személyek jogbiztonságát szolgálja, tekintettel arra is, hogy a hivatásos állomány vonatkozásában megszünteti a fogságfenyítés lehetõségét, így a hivatásos állomány régen hangoztatott kívánságának is eleget tesz.

A fentiek alapján kérem képviselõtársaimat a javaslat elfogadására. Köszönöm türelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage