Rapcsák András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. RAPCSÁK ANDRÁS (KDNP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Belügyminiszter Úr! Lényegesen egyszerûbb és célratörõbb lesz a kérdés, amit most fölteszek. Szemételtakarításról van szó.

Az Alkotmánybíróság 39. számú, 1994. június 30-án kelt AB-számú határozata sorozatban döntött köztisztaságról szóló önkormányzati rendeletek egyes rendelkezéseinek megsemmisítésérõl, nehéz helyzet elé állítva ezáltal az önkormányzatokat.

(14.40)

Az Alkotmánybíróság határozatában rámutatott arra, hogy a helyi közszolgáltatások körében a településtisztaság biztosítása a települési önkormányzat feladata. A szilárd hulladék elszállítását mint a településtisztaság körébe tartozó, de törvény által nem szabályozott társadalmi viszony összetevõjét, az önkormányzat rendeletben szabályozhatja. Ebben a vonatkozásban az önkormányzatot az a kötelezettség is terheli - és ezt itt szeretném hangsúlyozni, belügyminiszter úr -, hogy szervezett módon gondoskodjék a települési szilárd hulladék elszállításáról. Ennek érdekében kötelezettséget írhat elõ az általa létesített közüzem részére a szemét elszállítására, de nem kötelezheti a lakosságot ennek a szolgáltatásnak az igénybevételére. Csupán a szemét elszállításának kötelezettségét írhatja elõ, de az egyes polgárokra kell hogy bízza a szállítás módjának, illetve a szállítóvállalatnak a kiválasztását. Itt látható, hogy ez a szolgáltatás mint közszolgáltatás nem azonosítható a víz-, villany- és gázszolgáltatással, hiszen ez utóbbiak esetében a lakosságnak közvetlen érdeke fûzõdik a szolgáltatás igénybevételéhez, míg a szilárd hulladék elszállítását - a panaszok számából is láthatóan - a lakosság nem érzi magára kötelezõnek. Másrészt, ha egyéb szolgáltatást nem akar a lakosság igénybe venni, abból a közösségnek hátránya nem származik.

Egyfelõl az önkormányzati törvény feladatot ad az önkormányzatnak, másfelõl...

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage