Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! Örülök neki, hogy a képviselõ úr rákérdezett erre, és különösen indokoltnak tartom, hogy egy kisgazdapárti képviselõ veti fel ezt az egyébként jogos kérdést.

Hadd kezdjem rögtön az elején azzal, hogy tisztázzuk pontosan a kompetenciákat. Nyilván a képviselõ úr is tudja azt, hogy az a felsõoktatási törvény, amire ma már itt a Házban hivatkoztam, az 1993-as felsõoktatási törvény 48. §-a úgy rendelkezik, hogy - idézek belõle - "Állami felsõoktatási intézményben kar létesítése és megszüntetése az Országos Akkreditációs Bizottság véleménye alapján, a Felsõoktatási és Tudományos Tanács javaslatára a kormány, az oktatási, a kutatási és más szervezeti egységek létesítése és megszüntetése a felsõoktatási intézmény hatáskörébe tartozik."

Tehát amire képviselõ úr kérdése vonatkozik, az a felsõoktatási intézmény hatáskörébe tartozik, nekünk nincs erre közvetlen befolyásunk. Nyilván ezt képviselõ úr tudja, feltételezem, és így - gondolom - egyfajta tájékoztatást vár tõlem azzal kapcsolatban, hogy mindezek közepette nekünk mégis mi az álláspontunk.

Szeretném elmondani megnyugtatásul, hogy egy ilyen helyzetben is mi azt tapasztaljuk, hogy a felsõoktatási intézmények a versenyképességük növelése érdekében folyamatosan kezdeményezik új szakok alapítását, indítását, s ezzel összefüggésben hoznak létre új szakirányokat és szervezeti egységeket.

Nagyon egyetértek azzal is, hogy valóban az általános iskoláknak is tenni kell ebben az ügyben, és fel kell készíteni a diákokat arra, hogy alapvetõ mezõgazdasági ismeretekkel rendelkezzenek, erre a környezetismeret, biológia és földrajz tantárgyak keretében jelen pillanatban is van lehetõség. A nemzeti alaptanterv elõkészületei folytán ezt a kérdést ugyancsak vizsgáljuk, és helyesnek tartjuk azt, ha majd a diákok e téren is folyamatosan egyre több ismerettel rendelkeznek.

Hozzáteszem azt is, hogy az agráregyetemeken folyik tanárképzés, és megszámlálhatatlanul sok olyan hosszabb-rövidebb tanfolyamot tartanak - nemcsak az egyetemeken és a fõiskolákon, hanem például mûvelõdési házakban is és másutt is -, ahol a képviselõ úr által említett tevékenységet lehet tanulni.

Az agrártudományi egyetemek egyetemi és fõiskolai karainak agrár szakain az elmúlt négy évben 4574 hallgató szerzett oklevelet. Agrármérnök-tanári diplomát közülük évente 45-50 hallgató szerzett. E szak indítását kezdeményezte újabban a Pannon Agrártudományi Egyetem mindhárom kara is. Közös mérnök-tanári képzést indított a Juhász Gyula Tanárképzõ Fõiskola és a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Szegedi Élelmiszeripari Fõiskolai Kara is.

Kérem képviselõ úrtól és a Háztól a válaszom elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage