Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Sajnos tökéletesen igaz, amit ön elmondott a 3-as fõút Gyöngyös - Miskolc közötti szakaszáról és ebben az ügyben nemcsak ön, hanem számos, a térségben élõ képviselõ érdeklõdött már nálam. Közelmúltban tett nyírségi, illetve Hajdú-Bihar megyei látogatásaimon is az egyik fõ kérdés ez volt, és köszönöm, hogy most módot adott arra, hogy nagyobb nyilvánosság elõtt is tudjak erre válaszolni.

Az M3-as autópálya kiépítését a '80-as évek elején forráshiány miatt le kellett állítani. Az újraindítást tervezve az elmúlt években nyilvánvalóvá vált, hogy olyan finanszírozási konstrukciókat kellett keresni, amelyek kímélik a költségvetést, e téren a koncessziós törvény kínált lehetõségeket. A koncessziós pályázók persze vállalkozók. Õket a kellõen hosszú és kellõen nagyforgalmú útvonalak érdeklik, hiszen befektetésük belátható idõn belül csak így térülhet meg.

Jelen esetben a Gyöngyös - Miskolc útvonal egy koncesszió számára kellõ forgalmú, de túl rövid. Az ugyancsak koncesszióra kínált Gyöngyös - országhatár közötti 250 km-es útvonal már megfelelõ távolság, de Emõd után, a miskolci irány leválása miatt, nem várható középtávon megtérülés, kellõ bevételt eredményezõ forgalom. Mindezek sajnos adottságok. E két koncesszióba adási lehetõség mellett harmadikként csak az Útalap, illetve a költségvetés igénybevétele jöhetne szóba. Úgy gondolom, hogy a tisztelt parlament elõtt ismeretes, hogy ezekre a forrásokra gyakorlatilag nem tervezhetünk.

E keretek között dolgozhat és dolgozik a tárca a megoldáson. Már '91-ben kezdeményeztük a továbbépítés vizsgálatát, széles körû szakmai és társadalmi egyeztetések mellett készültek el a tervek az M3-as autópálya Gyöngyös - országhatár és az M30-as autópálya Emõd - Miskolc közötti szakaszára.

A teljes szakasz koncessziós építésére és üzemeltetésére '92. októberében írtunk ki nemzetközi versenytárgyalást, az elõminõsített pályázók '93. májusában kapták kézhez a dokumentációt és '94. januárjában két pályázó csoport adta be az ajánlatot.

Az ajánlatokból kiderült, hogy a teljes, mintegy 250 km hosszú atópálya megvalósítása egyik koncesszió számára sem bizonyult gazdaságosnak, így az M3- as Gyöngyös - Emõd, illetve az M30-as Emõd - Miskolc közötti szakasz megvalósítása képezte az ez évi további tárgyalások alapját.

A tárgyalásokkal párhuzamosan elõkészítõ munkákba kezdtünk. Megszereztük az építési engedélyt a Gyöngyös - Miskolc közötti szakaszon, nagy ütemben haladnak a múzeumi törvény által elõírt régészeti leletmentések a leendõ autópálya területén és megkezdtük a területek megvételét, mivel ez a leendõ koncesszióba adás egyik fontos feltétele. Amennyiben az M3-as autópálya koncesszióba adásáról folyó tárgyalások eredményesek lesznek - és erre reményt adnak a legutóbb az illetõ céggel folytatott személyes tárgyalásaink is -, '95. elsõ felében aláírható lesz a szerzõdés. Ezt követõen a megalakuló részvénytársaság várhatóan a jövõ év végéig tudja majd a mûködéséhez szükséges pénzügyi fedezetet biztosítani.

Mindezek alapján úgy értékelem, hogy sajnos 1996. elején kezdõdhet meg az autópálya továbbépítése, amennyiben a tárgyalások eredményesek. A folyamatban lévõ tárgyalások azt a lehetõséget vetítik elõre, hogy az elsõ építési szakasz várhatóan Füzesabonyig '97 végére lesz átadható a forgalomnak. Azonban mindenképpen számítanunk kell arra, hogy a továbbépítés kívánt üteme csak számottevõ mértékû állami részvétel mellett biztosítható. Ennek érdekében tárcánk a szükséges intézkedéseket természetesen kezdeményezni fogja és a tisztelt Ház döntése jelentheti majd a végsõ megoldást.

Egyértelmû, hogy a kormányzat, illetve tárcánk a soron következõ autópályák közül az M5-ös mellett az M3-asnak tulajdonít kiemelkedõ jelentõséget és az elmaradott térségek és a vállalkozók, befektetõk helyzetének javítása érdekében ennek az autópályának a fejlesztésére megpróbál minden lehetõséget megteremteni.

A teljesség kedvéért megemlítem, hogy a legkritikusabb szakaszokon - mármint az M3-ast illetõen - forgalombiztonságot javító beavatkozásokat hajtottunk és hajtunk végre folyamatosan. Kapaszkodósávok, jelzõlámpával szabályozott csomópontok épültek és továbbra is fokozott figyelemmel kísérjük, hogy ameddig az autópálya meg nem valósul, addig az összes szükséges intézkedést megtegyük ezen a szakaszon. Kérem képviselõ urat és az Országgyûlést válaszom szíves elfogadására. Köszönöm szépen. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage