Soós Gyõzõ Tartalom Elõzõ Következõ

SOÓS GYÕZÕ (MSZP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Nem igazán szerencsés dolog ebédidõben hozzászólni, azt azonban megígérhetem képviselõtársaimnak, hogy amit mondok, azt nem ebéd helyett szánom nekik. A téma sem igazán szerencsés, amit választottam. Abból a szempontból nem szerencsés, hogy nagyon kényes téma. Én az általános vitában már felszólaltam, és akkor elmondtam, hogy miért nem tartom jónak ezt a költségvetést. Azért, mert a források hiányoznak.

A mostani téma, amihez hozzászólok, a gyermekkedvezmények kérdésköre. Így tudom megfogalmazni, hogy kérdésköre. Ha hivatkoznom kell az ajánlásra, amit megkaptunk a részletes vitához, akkor a törvénytervezethez készített ajánlás 122., 123. és 124. pontjaira hivatkozom. Ezekben a módosító indítványokban közös, hogy mind a három a családi pótlék emelését kívánja, eltérõ mértékben. Van, amelyik javaslat 17 milliárd forinttal, a másik 27 milliárd forinttal kívánja emelni, s van egy, ehhez képest szerény mértékû, 7 milliárd forintos emelés.

Nagyon könnyen lehetne ezt elintézni azzal, ha nem ilyen kényes lenne ez a kérdés, hogy erre nincs pénz. De a dolog ennél sokkal összetettebb és bonyolultabb.

Bonyolítja továbbá ezt a kérdéskört, tehát a gyermekek támogatását az is, hogy egyszerre tárgyaljuk az adótörvényeket, mert még nincsenek elfogadva az adótörvények, a költségvetéssel. Hiszen a gyermektámogatás eddig is az adótörvényekben volt, most is részben valószínûleg ott is lesz. Közben voltak az Érdekegyeztetõ Tanács tárgyalásai, amelyek szintén módosították már a kormány elõterjesztését.

Hogy a lényegre térjek, '94-ben mi volt a gyermektámogatás konstrukciója? Mindnyájan tudjuk, hogy havonta 400 forint adókedvezményt vehettek igénybe gyermekenként azok, akik erre így ezáltal jogosulttá váltak. Ez körülbelül 8 milliárd forint volt, és az adótörvényben ugyan, de ez a rendszer megszûnne, megszûnik '95-ben - természetesen amennyiben a parlament ezt így megszavazza.

Miért is kellett változtatni? Megítélésünk szerint, és az én véleményem szerint azért kell változtatni, mert ez alapvetõen igazságtalan rendszer. Azért igazságtalan rendszer, mert egyformán juttat mindenkinek, minden gyermekesnek, egyformán annak, akinek 2 millió forint az éves jövedelme, és egyformán annak, akinek évi 200 ezer forint a jövedelme. Mindenki a 400 forintot veheti igénybe havonta.

Továbbá arra is hivatkozom, hogy nem igazán az adótörvényekben kell az ilyen kérdéseket rendezni. Csak megemlítem, az államháztartási törvény elmaradását, tehát a reformja elmaradását. Mint a nagy elosztási rendszerek egyik része, a családi pótlék is a társadalombiztosításon belül generálisan megváltoztatásra vár. Alapvetõen át kell az egészet rendezni, és nem a jelenlegi mértéket ebben a rendszerben felemelni. Hogy fel kell emelni, az biztos, de nem mindenkinek, nem mindenhol, és nem ebben a formában.

Mire irányul most a változtatás? Végül is ebbõl, amit mondtam, azt hiszem, kiderül, hogy a társadalmi igazságosság irányába történik a változtatás, és abba az irányba, hogy ténylegesen a rászorultak kapjanak gyermektámogatást.

Szeretném leszögezni mindenekelõtt, hogy ez a bizonyos 8 milliárd forint nem tûnik el. Ezt a 8 milliárd forintot megkapják a gyermekesek továbbra is, csak más konstrukcióban, más módon.

Eddig a számítások szerint körülbelül 120 ezer család maradt ki ebbõl a támogatásból. Egyrészt azért, mert annyi jövedelme nem volt, hogy adót fizetett volna, így természetesen nem tudta igénybe venni a kedvezményt. Vagy azért maradt ki, mert nem volt jogosult a gyedre. Ez alanyi jogosultsággá válik most már majd '95-tõl, ezek után ez a probléma is megoldódik.

Hogyan történik ennek a körülbelül 8 milliárd forintnak a más rendszerben való elosztása? Tudjuk mindnyájan, hogy más lesz a gyed, gyes, gyet rendszere, ez kiterjesztésre kerül. Ez körülbelül 4 milliárd forint többletköltséget igényel. Megtörtént az Érdekegyeztetõ Tanácson egy megállapodás. Ezt a megállapodást szintén már tartalmazza egy módosító indítványként az elõterjesztés. Ebben körülbelül 3,5 milliárd forint kerül majd felosztásra. Még az elvei nincsenek egészen pontosan megfogalmazva, csak körvonalazva. Ennek az a lényege, hogy 360 ezer forintos éves jövedelemig gyermekenként 200 forint támogatást meg fognak kapni az arra jogosultak. Tehát ebben a körben nem szûnik meg a 400 forint, hanem 360 ezer forintig 200 forintra csökken ugyan.

Van ebben az anyagban, ajánlásban egy tétel, a bölcsõdéskorúak támogatása, otthoni támogatása, egy 335 millió forintos tétel. Erre most nem nagyon akarok kitérni, mert ez egy újabb vita keretében kerül majd valószínûleg megtárgyalásra. A vita tárgya az lesz, holgy bölcsõde vagy otthoni támogatás. Jelenleg ez a rendszer azt tartalmazza, hogy az otthoni támogatás legyen 335 millió forint összegben jelenleg.

Utalnék még arra, hogy az önkormányzatok támogatásának az a jogcíme, hogy a gyetre, vagyis a gyermeknevelési támogatásra õk mit fordíthatnak, mit kapnak a központi költségvetésbõl, ez jelentõsen megnõ a költségvetésben. Ez azért is jó, mert az önkormányzatok célzottan tudják azoknak a családoknak juttatni, hiszen õk ismerik õket, amelyek arra valóban rászorultak.

Hogy összefoglaljam ezeket a változtatásokat: az egyértelmûen és számszakilag bizonyítható, hogy a 8 milliárd forint nem tûnt el, hanem megkapják azok, akik rászorultak. Az is egyértelmûen bizonyítható, hogy 360 ezer forint éves keresetig, tehát akik kevesebbet vagy annyit keresnek egy évben, pozíciók mindenféleképpen javulnak, tehát a kiskeresetûek helyzete javul. A szocialista párt képviselõjeként utalnék arra, amit a kampány során ígértünk, hogy a legnehezebb helyzetben lévõknek a sorsán próbálunk javítani. Hogy milyen keretbõl? Ez sajnos, nagyon nehéz. Nyilvánvalóan azoknak a terhére, akiknek valamivel több van.

Folytatva, hogy kinek a helyzete hogyan változik: a 360 ezer és 500 ezer forint között keresõknek a jövedelmi helyzete, tehát adóterhelése körülbelül szinten marad. A rendszernek az is része, hogy 500 ezer forint éves jövedelemig a 7200 forintos, adóból visszatartható összeg az adótörvénynek a változtatása. Ez is ehhez az egész rendszerhez, ehhez a csomaghoz tartozik. Az 500 ezer forint felettieknek romlik a pozíciója. Ez az 500 ezer forint azt jelenti, hogy havonta 41-42 ezer forintot keresnek. Nem mintha ez nagyon magas összeg lenne, de pillanatnyilag erre telt.

Összefoglalva annyit mondanék errõl az egész új rendszerrõl, amivel kezdtem, hogy nem jó. De ez van, ennyi telt. Ez a javaslat próbál az igazságosság irányába haladni, próbál a legszükségesebb feszültségeken enyhíteni, és nyilvánvalóan, mint ahogy már említettem, átcsoportosítani a magasabb keresetûektõl, azáltal átcsoportosítani, hogy ott az adóterhelés nõ, az alacsonyabb keresetûek felé. Köszönöm. (Taps a bal oldalon.)

(l2.30)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage