Kósa Lajos Tartalom Elõzõ Következõ

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõtársaim! Köszönöm a szót. A T/369-es számú törvényjavaslat vitájához kívánok hozzászólni, ami a Magyar Államvasutak az egészségbiztosítási pénztárral szemben fennálló járuléktartozásával és a korengedményes nyugdíjazással összefüggõ tartozásainak rendezésével függ össze.

Mindnyájan tudjuk, hogy a Magyar Államvasutak - jó néhány ilyen állami tulajdonú közszolgáltató vállalat van még - alapvetõen fontos szerepet játszik az ország gazdasági életében. Vagyis ezen vállalatokkal szemben mindig lehet arra hivatkozni, hogy a mûködõképességük fenntartása olyan közérdek, amely szem elõtt tartásával érdemes azon gondolkodni, hogy ezen vállalatok esetében milyen olyan, úgymond kivételes, egyszeri alkalmú döntéseket hoz a parlament, amelyet egyébként nem kíván kiterjeszteni - mindig így fogalmaznak a javaslatok - más vállalatokra, legyen az állami, magán- vagy egyéb tulajdonban. Ugyanakkor rendkívül fontos az, hogy tudjuk, nemcsak a MÁV van ilyen kivételes helyzetben a magyar gazdaságban. Ez elmondható majdnem minden közszolgáltató vállalatról, a villamos mûvektõl a gázszolgáltatókon át a postáig - és értelemszerûen nem is teljes körû ez a felsorolás.

Éppen ezért, ha egy ilyen közszolgáltató vállalattal szemben kivételes döntéseket hoz a parlament, akkor nagyon alapos indoknak kell szerepet játszania az elõterjesztésben, amit a Fidesz-frakció hiányol. Hiányolja azért, mert bár az elõterjesztés indoklása nagyon vázlatosan és csak tényleg négy rövid tõszavas bekezdésben felvázolja azt, hogy ez az intézkedés egy olyan szanálási csomag része, amely a kormány elképzelése szerint arra hivatott, hogy a MÁV pénzügyi helyzetét szanálja, és olyan pénzügyi és gazdasági helyzetet teremtsen, amely hosszú távra biztosítja a MÁV pénzügyi stabilitását és mûködõképességét, ugyanakkor a parlament egyelõre nem látta ezt a bizonyos csomagtervet. Megítélésünk szerint, ha a kormány egy ilyen ügyben kivételes, egyszeri alkalmú döntést kíván a parlamenttõl, akkor nem kerülheti meg azt a kérdést, hogy a parlament elé tárja ne csak e részlépés törvényalkotási programját - nevezetesen ezt az elõterjesztést -, hanem azt a komplett szanálási tervet, amely alapján a parlamenti képviselõk által is megítélhetõ, hogy vajon ez a szanálási program mennyire megalapozott, mennyire kivitelezhetõ, és kívánják-e támogatni a parlamenti képviselõk más nagyon fontos, általános jogelvekkel szemben. Itt arra a jogelvre gondolok, amire Szilágyiné Császár Terézia képviselõtársam is utalt. A MÁV tartozása jogi szempontból nem különbözik az egyszerû vállalkozó tartozásától. Az egyszerû vállalkozó nem kap a parlamenttõl egyedi döntés alapján mentességet, nem fizeti ki helyette senki a tartozást, hanem adott esetben ez az õ vállalkozásának végét is jelentheti.

Vagyis úgy gondoljuk, hogy méltányolhatók azok a nagyon fontos nemzetgazdasági szempontok, amelyek szükségessé teszik a MÁV szanálását, ezek azonban csak azon feltételek mellett méltányolhatók, ha a kormány beterjeszti azt a szanálási tervet, aminek ez az elõterjesztés - mint hallottuk - részét képezi. Miután ez nem történt meg, sajnos igen nehéz megállapítani, hogy az a szanálási program mit kér a költségvetéstõl, a törvényalkotóktól, mennyire reális, mennyire kivitelezhetõ.

Én jóhiszemûséget tételezek fel, azt hiszem, hogy a kormány a rendelkezésre álló eszközöknek megfelelõen és képességeihez mérten reális és megvalósítható programot tûzött ki a MÁV szanálásával kapcsolatban. De látatlanban nem lehet egy ilyen nagy ügyet támogatni, mert az egyik oldalt, a szanálási programot nem látjuk, a másik oldalon viszont kézenfekvõ az az általános jogelv, aminek megsértését - igaz, kivételesen és egyszeri alkalommal - kéri tõlünk a kormányzat. Éppen ezért, még ha egyetért is egy képviselõ azzal, hogy lehet ilyen kivételes döntéseket hozni, mert méltányolja a mellette szóló érveket, nagyon nehéz helyzetbe kerül, és nagyon nehéz helyzetbe hozza a kormány.

Éppen ezért azt szeretném kérni az elõterjesztõtõl, tegye lehetõvé, hogy a Fidesz frakciója részleteiben is megismerhesse azt a szanálási tervet, amit a MÁV kapcsán a kormány elfogadott vagy elõterjeszteni kíván akár a kormány elé, akár a parlament elé. Igazából ezzel együtt lehet megítélni, hogy méltányolható-e ez a kérés vagy sem. Ha ez nem történik meg, akkor a legnagyobb jóindulattal is csak tartózkodni lehet, tudomásul véve az elmondott nemzetgazdasági szempontokat, de azt is tudomásul véve, hogy ha egy parlamenti képviselõ ilyen jellegû szanálási programokba nem tud belelátni, akkor nem is tudja megítélni, hogy mennyire érinti ez az általánosnak mondható jogelveket.

(16.50)

Remélem, az általános vita lezárása nem ütközik nehézségbe azért, hogy a Fidesz-frakció ezt a szanálási tervet kézhez kapja. Ez az anyag a Fidesz szavazatát ebben a kérdésben mindenképpen alapvetõen befolyásolni fogja. Köszönöm. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage